تحقیق درباره علامه طباطبایی (ره)

تحقیق درباره علامه طباطبایی (ره)

دانلود پایان نامه

« اگر ما معتقدیم ـ که معتقدیم ـ که عمل به قرآن، اساس و محور احیاء قرآن است و مسئله به تلاوت و خواندن و اینها ختم نمی‌شود ـ که به آن اعتقاد داریم؛ معتقدیم باید به قرآن عمل کنیم، باید جامعه‌مان را قرآنی کنیم، باید فکرمان را قرآنی کنیم، باید عملمان را قرآنی کنیم، باید قرآن را باور کنیم؛ و وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم، همین‌طور که خود قرآن می‌فرماید: وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ ؛همچنانی که باید تعاملمان با شخص خودمان، با افراد خانواده‌مان، با افراد محیط کارمان، با افراد اجتماعمان، با مسلمین کشورهای دیگر، با قدرت‌ها، با ملت‌ها و همه اینها باید نَفَس و روح قرآنی تنظیم بشود؛ اینها همه‌اش درست است و به آن اعتقاد داریم؛احیاء قرآن، عمل به قرآن و گرامیداشت قرآن این است.»( خامنه ای،پیشین، 04/ 07/ 1385)  

با توجه به مطالب فوق الذکر اهمیت انس با قرآن در سازندگی همه جانبه فردی واجتماعی مسلمانان ،روشن می گردد.
نکته لازم الذکر این است که در مورد عمل به دستورات قرآن نیز مراحل ومراتبی وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می نماییم:
3-5-3-مراحل عمل به قرآن:
الف-ایمان: در آیه (136/ نساء) آمده است:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، به خدا و پیامبر او و کتابى که بر پیامبرش فرو فرستاد، و کتابهایى که قبلًا نازل کرده بگروید و هر کس به خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز بازپسین کفر ورزد، در حقیقت دچار گمراهى دور و درازى شده است.
علامه طباطبایی (ره)ذیل این آیه می فرمایند:«مراد از ایمان اول ایمان بطور اجمال و سر بسته و در بسته است و مراد از ایمان دوم، ایمان به تفاصیلى است که در آیه بیان نموده و حاصل مضمون آیه این است که مؤمنین باید ایمان سربسته و اجمالى خود را بر تک تک این جزئیات بگسترند، براى اینکه این جزئیات معارفى هستند که به یکدیگر مرتبط و وابسته‏اند و هر یک مستلزم بقیه است.»(طباطبایی،پیشین، ج 5،ص 182)
یکی از نکات حاصل از این آیه این است که دستور به ایمان تفصیلی به جزییات ،به دلیل این است که تنها چنین ایمانی است که پشتوانه ی عمل را برای اعتقادات انسان ایجاد می کند.
در تاکید این نکته می توان به سخنی از امام خمینی (ره) اشاره نمود که می فرمایند:«آنهایى ایمان به اسلام آورده‏اند که قرآن‏ را، محتواى قرآن‏ را قبول دارند.» (خمینی،بی تا، ج‏13، ص 153)
با توجه به سخن ایشان،اهمیت ایمان حقیقی به جزییات دین از این جهت است که تنها چنین ایمانی سبب عملکرد کامل وصحیح انسان به دستورات دین می گردد.
ب-تمسک:
در این باره در آیه 170 از سوره اعراف آمده است:وَ الَّذینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ إِنَّا لا نُضیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحینَ؛ و کسانى که به کتاب [آسمانى‏] چنگ درمى‏زنند و نماز برپا داشته‏اند [بدانند که‏] ما اجر درستکاران را تباه نخواهیم کرد.»
در مجمع البیان گفته است:« أمسک و مسک و تمسک و استمسک بالشی‏ء بمعنى واحد أی اعتصم به.»(طبرسی،فضل بن حسن،1372 ش، ج 4،ص 762)
مقام معظم رهبری(مدظله)تمسک به قرآن را اینگونه تعریف می نمایند:«تمسک به قرآن، فقط تلاوت قرآن نیست؛ قرآن باید در عمل و زندگی و رفتار و منش ما و حرکت عمومی امت اسلام تجسم پیدا کند. انس با قرآن، تلاوت قرآن و حفظ قرآن لازم است؛ اما هدف نهایی، تمسک به قرآن است؛ آن هم در متن زندگی.»(خامنه ای، پیشین، 16/07/1381)
بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که تمسک به قرآن به معنای این است که انسان هیچ گاه دست از دامان قرآن نکشد؛و علاوه برآن در هر مسئله وپیشامد زندگی فردی واجتماعی،به دنبال یافتن راهکار ودستور العمل از قرآن باشدوهیچ گاه به سخنی جز سخن دین خداوند اتکا نکند.
ج-اعتصام:
در آیه 103 از سوره آل عمران آمده است:وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا ؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید.»راغب می گوید:« اعتصام یعنی: در آویختن و دست یازیدن.»(راغب اصفهانی،1375 ش،ج 2،ص 608)
در تفسیر المیزان هم آمده است:« اعتصام به معناى آن حالتى است از انسان که در طلب حافظى که او را حفظ کند از خود نشان مى‏دهد.»(طباطبایی،پیشین، ج 6،ص 72)
ایشان در معنای آیه مذکور می فرمایند:« اعتصام به خدا و رسول ، اعتصام بحبل اللَّه است. یعنى آن رابط و واسطه‏اى که بین عبد و رب را به هم وصل مى‏کند، و آسمان را به زمین مرتبط مى‏سازد. چون گفتیم که اعتصام به خدا و رسول، اعتصام به کتاب خدا است که عبارت است از وحیى که از آسمان به زمین مى‏رسد. و اگر خواستى، مى‏توانى اینطور بگویى: حبل اللَّه همان قرآن و رسول خدا(صلی الله وعلیه وآله) است.»( همان،ج 3،ص 572)
بنابر این هر مسلمانی باید برای در پناه بودن از هر خطری،خود را در پناه قرآن قرار دهد و آن را حافظ خود بداند تا حفظ شود.به همین دلیل است که امام خمینی(ره)نتیجه این اعتصام را اینگونه می فرمایند:
«اگر همه «مُعْتَصِم» باشند به «حبل اللَّه»- که قرآن‏ کریم است، رسول اکرم است، اینها حبل اللَّه هستند، مقدّم بر همه، قرآن‏ کریم است- اگر ما همه معتصم به قرآن‏ کریم باشیم، همه مجتمع بر قرآن‏ باشیم، تفرُّق از هم نداشته باشیم، جدایى از هم نداشته باشیم، غلبه‏ پیدا می کنیم بر تمام قدرتهای بزرگ.» (خمینی،پیشین، ج‏10، ص 533)
و درجای دیگری مشکل عمده مسلمین را اینگونه بیان می دارند:«مشکل عمده مسلمین همان دورى از اسلام و قرآن‏ است؛ و اگر مسلمین به حسب امرى که خداى تبارک و تعالى فرموده است‏ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا اگر به همین یک امر و نهى عمل مى‏کردند، تمام مشکلاتشان- مشکلات سیاسى، اجتماعى و اقتصادى‏شان- رفع مى‏شد؛ و هیچ قدرتى نمى‏توانست با آن مقابله کند. لکن مع الأسف به واسطه غفلت بعضى و عدم توجه بعضى و تغافل بعضى، از این امر محروم ماندند؛ و تا این امر الهى تحقق پیدا نکند، باید مسلمین انتظار گرفتاریهاى بیشتر داشته باشند. »( همان، ج‏9 ،ص 129)

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد درمورد کمال انسانی

بستن منو