تحقیق درباره روابط اجتماعی

تحقیق درباره روابط اجتماعی

دانلود پایان نامه

 

– رابطه تان با دیگران: روابط صمیمی و نزدیک با دوستان و روابط اجتماعی همگانی.
– شخصیت: مثل اوصاف شخصی و خصیصه های خود.
مردم حق دارند عقاید خود را بیان کنند
تا چه حد این مطلب درست است. وقتی کسی عقاید خود را بیان می کند، تجاوزی به حریم و فضای دیگران و یک نوع انتقاد تلقی می شود. بیایید سه حالت را در نظر بگیریم.
روابط صمیمی: روابطی صمیمی بین همکاران و یا والدین و بچه ها و یا بین خواهرها و برادرها و یا دوستان نزدیک وجود دارد. اغلب اوقات در سطح چنین روابطی، اظهارنظرهایی مجاز شمرده می شود که در سایر روابط غیرقابل تحمل هستند. اما در همین نوع رابطه است که تحقیرهای ظریفی اتفاق می افتاد. مثلاً «تو که نمی خواهی بازهم بخوری، این طور است. فکر می کنی که باید بازهم بخوری؟» (به طور ضمنی می خواهند به او بگویند که خیلی چاق شده ای).
دوستان و آشنایان: این بستگی دارد به میزان دوستی و آنچه که بین این گروه خاص دوستان رسم است. بین یک گروه از دوستان ممکن است این قابل قبول باشد که بگویند: «من فکر نمی کنم که لباست مناسب باشد» ولی بین گروهی دیگر امکان ندارد.
غریبه ها: اگر یک فرد کاملاً غریبه مثلاً در مورد ظاهر شما اظهار نظر کند، این ممکن است غیرقابل قبول و یک نوع تهاجم به حریم شخصی تلقی شود.
در این رابطه باید به دو نکته مهم توجه کرد. اول این که: عقاید مردم مربوط به خودشان است و ممکن است طرح این عقاید بیشتر در مورد خود آن افراد به ما اطلاعات دهد تا ما. این خیلی مهم است که یاد بگیریم که عقدید دیگران را زیاد شخصی تلقی نکنیم. دوم این که، وقتی خودتان عقیده ای را مطرح می کنید ببینید آیا صرفاً عقیده خود را مطرح می کنید یا به طور ضمنی دارید انتقاد می کنید. اگر این طور است آیا باید آن را در آن زمان بخصوص بیان کنید. از خودتان بپرسید که از این کار چه هدفی دارید؟ آیا شما به ابراز وجود می پردازید؟ آیا در آن زمان، احساسات فرد دیگر را در نظر می گیرید؟
انتقاد چرا؟
چرا مردم انتقاد می کنند؟ مفید است که بدانید چرا فرد مقابل دارد فلان حرف را می زند و یا فلان کار را می کند، زیرا به شما کمک می کند تا با انتقاد کنار بیایید.
1- ممکن است فردی از شما به خاطر مسأله ای انتقاد کنید که خودش نیز آن مسأله را دارد ولی نمی خواهد آن را بپذیرد، بنابراین این انتقاد بیشتر به رفتار خود او بر می گردد تا شما.
2- ممکن است کسی از شما انتقاد سازنده ای کند، به این دلیل که به شما اهمیت می دهد و یا به این دلیل که می خواهد شما بدانید که او چه فکر می کند و یا به این دلیل که می خواهد با شما رابطه ای صریح و صادقانه ای داشته باشد و یا به این دلیل که وظیفه حرفه ای او ایجاب می کند. مثلاً اگر شما کارتان را خوب انجام ندهید، آیا ترجیح می دهید به خاطر آن که احساساتتان جریحه دار نشود هیچ کس به شما چیزی نگوید؟ و یا ترجیح می دهید که ای کاش به شما گفته می شد تا بتوانید عملکرد خود را در آینده بهتر کنید.
3- گاهی اوقات چیزی که به نظر انتقاد می آید درواقع یک شوخی است. بنابراین مراقب باشید زیرا که شوخی های نیشدار می توانند نوعی انتقاد یا تحقیر پوشیده باشند. به طور مثال، وقتی کسی می گوید: «بازهم کیک می خواهید، این طور نیست؟» می تواند یک گوشزد تند در یک شوخی خوب باشد و یا می تواند یک انتقاد در مورد اضافه وزن شما باشد.
بالاخره مردم ممکن است به دلیل انتقام از شما انتقاد کنند. آن ها ممکن است بنا به دلایلی نسبت به شما حسادت کنند. شاید به این دلیل که آن ها روز خوبی نداشته اند و یا می خواهند تلافی کنند.
برخورد مناسب و مؤثر با انتقاد
انتقاد ممکن است مفید یا غیر مفید، معتبر یا نامعتبر، مستدل یا نامستدل باشد. بستگی به ما دارد که چقدر بخواهیم به یک انتقاد خاص توجه کنیم. اغلب تمایل داریم که انتقادها را خیلی شخصی تلقی کنیم وحتی اگر بدانیم آن انتقاد زیاد به ما مربوط نیست ولی آن را می پذیریم، صرفاً به دلیل این که یک نفر دیگر آن را مطرح کرده است.
حقیقت یا عقیده؟
از خودتان بپرسید چیزی که آن منتقد می گوید آیا یک واقعیت صحیح است و یا این که صرفاً یک عقیده است.
مثلاً: «شما در این کار اشتباهات زیادی مرتکب شده اید»، می تواند یک واقعیت باشد اما «فکر نمی کنم آن لباس آستین کوتاه مناسب شما باشد» یک عقیده است.
به هر حال ما تمایل داریم که برای عقاید دیگران بیش از عقاید خودمان ارزش قایل شویم خصوصاً اگر آن زمان احساس عزت نفس ما پایین باشد.
به عبارت دیگر عقاید دیگران به خودشان مربوط است و ما باید تصمیم بگیریم که چقدر می خواهیم به آن ها اهمیت دهیم.
تصدیق کردن یا رد کردن
اگر فکر می کنید انتقاد صحیح است، باید حرف کسی را که از شما انتقاد کرده است تصدیق نمایید. ولی بیش از حد عذرخواهی نکنید و خودتان را دست کم نگیرید. مثلاً اگر کسی به شما بگوید در آن کار سهل انگاری کرده اید و فکر کنید درست می گوید بگویید «بله شما حق دارید. من آن طوری که باید آن کار را انجام ندادم» و احتمالاً چیز دیگری نیز برای آینده اضافه کنید، مثلاً بگویید «دفعه دیگر مطمئناً وقتی بیشتری را برای این کار اختصاص خواهم داد».
و اگر فکر نمی کنید درست می گوید باید با حالتی بدون تردید انتقاد او را رد کنید. وقتی انتقاد در مورد شما صدق نمی کند و بنابراین احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد، فقط به خودتان گوش کنید. یعنی در مورد اطلاعاتی که از خودتان دارید شک نکنید. شما باید چنین بگویید: «تو اشتباه می کنی. این درست نیست من تنبلی نکرده ام برعکس فکر می کنم خیلی سخت کار کرده ام.»
انتقاد نامناسب

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد درمورد دلبستگی بزرگسالان

بستن منو