تحقیق درباره رفتار پرخاشگرانه

تحقیق درباره رفتار پرخاشگرانه

دانلود پایان نامه

مثال دوم: به دوستی که حالش خوب نبوده است قول داده اید در کارهای باغچه به وی کمک کنید. به او گفتهاید هر وقت می خواهد این کار را شروع کند به شما تلفن بزند تا با هم کارها را انجام دهید. روزی که به شما تلقن میزند بسیار خسته و مشغول هستید و واقعا وقت این کار را نداید. پاسخ های احتمالی عبارت اند از:  

1- با لحن تندی میپرسید «چرا قبلاا به من خبر ندادید؟»
2- «خیلی متأسفم، امروز فکر نمیکنم بتوانم بیایم، خیلی از کارهایم مانده و قول دادهام به دیدن خالهام بروم و به علاوه من معمولا روزهای سه شنبه به دیدن مادرم میروم … واقعا متأسفم «و پس از آن احساس گناه میکنید. یا می گویید «بسیار خوب، اگر الان میخواهید این کار را انجام دهید».
3- «متأسفم، امروز نمی توانم- فردا میآیم سراغت و با هم وقتی را برای این کار معین میکنیم».
در مثالهای فوق، پاسخهای اول پرخاشگرانه است، پاسخهای دوم منفعل و پاسخهای سوم مبتنی بر ابراز وجود.
در پاسخ های پرخاشگرانه ظاهرا هیچ نوع احساس همدردری و درک افراد دیگر در آن موقعیت وجود ندارد. اگرچه در اولین نظر ممکن است مشهود نباشد ولی فرد پرخاشگر عزت نفس پایینی دارد. چنین فردی نمیتواند به دیگران خیلی فرصت یا اهمیت دهد.
نوع دیگر رفتار پرخاشگرانه، به صورت غیرمستقیم است. در این نوع پرخاشگری، فرد به جای این که مستقیما دیگران را سرزنش کند طوری وانمود میکند که گویی اوضاع بر وفق مراد است در حالی که این طور نیست. پاسخ (2) در مثال اول نمونهای از یک پاسخ پرخاشگرانۀ غیرمستقیم است، اما شما با استفاده از زبان بدنی نشان می دهید که منظورتان چیز دیگری است یعنی موضوع مهم است. مخاطب پاسخ پرخاشگرانۀ غیرمستقیم بودن بسیار ناراحت کننده است: انسان می داند که افراد عصبانی هستند یا چیزی اتفاق افتاده اما آن را به زبان نمیآورند. اگر منظورشان را می گفتند، برخورد با آن راحت تر می بود. آن ها می خواهند که بردبار و خوش رفتار به نظر برسند. البته روزی آن ها شدیداً واکنش نشان خواهند داد، که معمولاً به شکل رنجش خواهد بود، زیرا روزی بالاخره کاسه صبر آدمی لبریز خواهد شد.
در پاسخ های انفعالی، شما به ندرت خود را به حساب می آورید، در عوض نیازهای دیگران را مهم تر از نیازهای خود می دانید. این موضوع همچنین ممکن است بعدها باعث احساس ناخرسندی در شما شود.
در پاسخ های مبتنی بر ابراز وجود، علاقه به دیگران ابراز می شود. موضع فعلی و اقدام بعدی شما مشخص می شود و پیشنهاد سازنده ای برای آینده ارائه می گردد.
محاسن این رفتار چیست؟ رفتار توأم با ابراز وجود چه فایده ای دارد؟ شما باید با خود رو راست باشید، به خود و دیگران احترام بگذارید و احساسات خود را بشناسید. با ارائه پیشنهاد سازنده برای آینده، شما زمینه را برای نتایج مثبت آماده می کنید.
رفتار مبتنی بر عدم ابراز وجود گاهی ممکن است در کوتاه مدت و نه درازمدت، برای شما مفید باشد. مثلاً سو (Sue) احساس می کرد با دوست معینی که معمولاً شبها با او بیرون می رفت با جرأت رفتار نمیکرد. دوست او همیشه در مورد این که کجا بروند پیشنهاد میداد. معمولاً پیشنهادهای او خوب بودند و سو خیلی خوشحال می شد که موافقت می کند. گرچه، گاهی اوقات سو خودش ایدۀ خوبی داشت اما آن را سرکوب می کرد، زیرا فکر می کرد دوستش یا با آن مخالفت می کند یا ایدۀ بهتری دارد.
(1) سو از خود پرسید پیامد عمل کردن به این شیوه چیست (2). پاسخی که به آن می داد این بود که مجبور نیست فکر کند و می تواند با آنچه رخ می داد سازگاری کند و معمولا به این منجر می شد که به حد کافی به او خوش بگذرد. مضرات (3) این بود که وقتی با این دوست خاص بیرون می رفت نسبتاً احساس حقارت و ضعف می کرد. چه چیزی عایدش می شد (4) از این که در آن موقعیت ابراز وجود کند؟ عزت نفس بیشتر؛ احساس نیروی بیشتر در وجود خود؛ قدرت انتخاب بیشتر حتی لذت بیشتر؟
سو تصمیم گرفت دفعه بعد که او و دوستش قرار گذاشتند بیرون بروند تلاش آگاهانه ای به عمل آورد تا به ایدهای دست یابد و آن را پیشنهاد نماید.
در واقع انتخاب کردن باعث تشویق فرد به عمل در جهت موردنظر خواهد شد. همچنین احساسات مبهمی چون «باید کار دیگری انجام دهم» به حداقل خواهد رسید. دیگر جایی برای آن [کار دیگر] وجود ندارد. شما درباره آن بیندیشید و انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر بخواهید رفتارهای قبلی خود را حفظ کنید و این خواست واقعی شما باشد، هیچ اشکالی ندارد. می توانید انتخاب کنید.
لازم است نحوه رفتار فعلی خود را، در سطح اذعان و تذکار حقیقت به خودتان درباره آنچه روی می دهد، بپذیریم. ما فقط با پذیرفتن نقطه آغاز کار خود، میتوانیم به پیش برویم. رمز پذیرفتن خودمان در این نهفته است که به خودمان پیام مثبت بدهیم یعنی از خود قدرشناسی کنیم. هرچه بیشتر قدر خود را بدانیم برای این کار کمتر به دیگران وابسته خواهیم بود و از ابراز خویشتن اهمیت بیشتری احساس خواهیم کرد تا این که طبق انتظار دیگران عمل کنیم.
یکی از دلایل بی میلی، در ابراز خود، احساس ناتوانی است که بسیاری از ما داریم. این مانع بزرگی برای ابراز «خود» ماست. برای این که احساس قدرت نماییم باید ملامت کردن دیگران را کنار بگذاریم و به این ترتیب نقش یک قربانی را بازی نکنیم. بچهها ما باید مسؤولیت آنچه را که رخ می دهد بپذیریم. چنانچه دیگران را به خاطر ه « آن چه برایمان رخ می دهد سرزنش کنیم نخواهیم توانست چیزی را عوض کنیم. اگر خود مسؤولیت زندگی را بپذیریم، میتوانیم چنانچه بخواهیم زندگی خود را عوض کنیم.
تمرین
موقعیتی را در زندگی به یاد آورید که در آن با جرأت رفتار نمیکردید مضرات این رفتار شما چه بود؟
فهرستی از ده ویژگی مورد علاقه خود را تهیه کنید و هر روز آن را برای خود بخوانید.
هر روز به کار مثبتی که انجام میدهید توجه کنید و خود را برای انجام آن تشویق کنید.
زمانی را به یاد آورید که می خواستید کار جدیدی را انجام دهید، که ابعاد ناشناختهای داشت: مثلاا شروع یک دوره یا شغل جدید، نقل مکان به یک شهر یا کشور جدید.
به خاطر آورید که قبل از رویداد چگونه احساسی در مورد آن داشتید: چه نوع پیام هایی در مورد آن به خود می دادید. آیا این پیام ها منفی بودند؟
وقتی آن رویداد اتفاق افتاد تجربه واقعی شما از آن چه بود؟
آیا آن واقعه را آن طور که واقعاً بود تجربه کردید یا برمبنای تصویری که قبلاً از آن در ذهن داشتید؟
5- تا چه اندازه واقعاً در تجربه حضور داشتید؟ آیا واقعاً بخشی از آن بودید یا این که صرفاً یک ناظر بی طرف.

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه درمورد صلح و امنیت بین المللی

Close Menu