تحقیق درباره بهترین روش

تحقیق درباره بهترین روش

دانلود پایان نامه

 

شاید تا به حال برایتان آشکارتر شده که چه وقت و چرا خشمتان بروز میکند و الگوهای عمل کدام اند؟ درباره ابراز خشم چه می توانید بکنید؟ آیا خوب است خشم خود را ابراز کنید یا نه؟ پاسخ گاهی اوقات بله است و گاهی نه.
چه وقت خشم خود را ابراز کنید
در مورد این که آیا عاقلانه است که در زمان خاصی خشم ابراز شود یا نه، راه حل هایی وجود دارد.
اول، ببینید هدف شما در آن موقعیت چیست. اگر خشم خود را ابراز کنید آیا برای مقصود شما بسیار مناسب است؟ مثلاً اگر از کسی به خاطر انجام ندادن کاری که به شما قول داده خشمگین هستید؟ ابراز خشم بهترین روش تشویق او برای انجام آن کار در دفعه بعد نیست. مؤثرتر آن است که بر اهداف خود در موقعیت تمرکز کنید تا بر احساس ناکامی خود (ولو این که قابل درک هم باشد) و چیزی مانند «اگر دفعه بعد در را ببیندید واقعاً تشکر می کنم» بگویید. موضوع را از دیدگاه خود تبیین کنید و ببینید برای شما چه معنی دارد.
به خاطر داشته باشید که حتی وقتی خشم خود را به صورت مستقیم و بدون تهمت زدن ابراز میکنید، افراد معمولاً احساس می کنند مورد انتقاد واقع شدهاند و تدافعی برخورد میکنند. ارزش دارد که این موضوع را مورد توجه قرار دهید و برای آن ها توضیح دهید که به آن ها حمله نمیکنید بلکه صرفاً درباره احساسات خود صادق هستید.
دوم، آیا میخواهید سرزنش کنید یا تهمت بزنید یا واقعاً میخواهید موقعیت را توضیح دهید؟ در اینجا با خود صادق باشید، خود را درباره انگیزههای خود فریب دادن آسان است. وقتی با کسی که به شما نزدیک است سروکار دارید مراقب باشید، زیرا آسان است که خشم گذشته بروز کند.
سوم، ممکن است ابراز خشم نسبت به فرد خاص مجرایی برای ابراز خشمی که فرد به طور کلی از موقعیت خود در زندگی دارد یا خشمی که نسبت به فرد دیگری احساس می کند باشد. از این کار آشکارا هیچ چیز به جز یک تسکین موقتی نصیبتان نمیشود، ولی منجر به این می شود که خشمگینتر شوید.
بالاخره، این باور خطرناک که «دنیا به من مدیون است» رابطه تنگاتنگی با موضوع بالا دارد و شامل این درخواست درونی است که همه چیز باید مطابق سلیقه شما باشد و وقتی چنین نباشد شدیدا خشمگین میشوید. نمونه پیام هایی که ممکن است از این قبیل به خود بدهید، عبارت اند از: «افراد باید بدانند من چه میخواهم بدون این که آن را درخواست کنم.
– من نباید منتظر باشم.
– من نباید کار خانه را انجام دهم.
– من نباید در ترافیک معطل شوم.
– من نباید مجبور باشم برای ادامه زندگی پول کافی به دست آورم.
در اینجا شما درباره آنچه در زندگیتان رخ میدهد با خود صادق نیستید. شما کل دنیا را برای وضعیت خود سرزنش میکنید. اگر تعداد زیادی از این نوع پیامها در سر دارید، احتمالا در بسیاری از قسمتهای زندگیتان احساس میکنید که قربانی شدهاید. چنین پیامهایی شاید تلاشهای غیرمنطقی در جهت کنترل زندگی خودتان باشد. بررسی عقاید و صحبت با خود میتواند بسیار نیروبخش باشد و شما را از قربانی بودن به یک فرد مسؤول زندگی خود تغییر دهد. این خیلی سازنده تر از آن است که خشمتان را بر روی دیگری خالی کنید.
ابراز خشم به شخص خاص، به صورت مستقیم
این عمل ممکن است مناسب باشد:
1- وقتی با کسی تعارض، سوء تفاهم یا ارتباط نادرست دارید که واقعاً میخواهید آن را حل کنید. وقتی احساس محبت، علاقه و احترام نسبت به فرد دیگر میکنید و مشتاق هستید که به نقطه نظر او گوش کنید.
2- وقتی از هدف ها و انتخاب های مهم خود آگاهید، در فکر گرفتن حق خود یا توضیح مکرر نقطه نظر خود نیستید.
3- وقتی مشتاق هستید با فردی رک باشید و ترجیح می دهید که خود را در مقابل او آسیب پذیر کنید تا این که تظاهر کنید که مطلب طرف مقابل در شما اثر نداشته است.
4- وقتی عمل فرد مقابل بر روی شما و افراد دیگر تأثیر داشته است. مثلا در یک موقعیت شغلی که شکست فرد در انجام کار اثرات گسترده ای دارد، لازم است اثر اعمال وی را به او اطلاع دهند تا از تکرار آن جلوگیری شود.
5- راه حل برخورد با احساس خشم به صورت سازنده، مانند ابراز احساسات دیگر، این است که بر آن مسلط باشید و فقط درباره آن تذکری به طرف مقابل بدهید.
راه های دیگر کنار آمدن با خشم
نخست، می توانید به دوستتان بگویید که چقدر درباره آنچه رخ داده است عصبانی هستید. بخشی از ابراز وجود شامل صریح و صادق بودن در مورد احساساتتان است، یعنی به جای این که بگویید «حالم کاملا خوب است»، آنچه را که احساس می کنید بیان نمایید. ممکن است این کار را به طریقی که صرفاً به صورت گزارش دادن است انجام دهید. لازم نیست در احساسات خو غوطه ور شوید.
دوم، وقتی از چیزی خشمگین هستید و این موضوع شما را ناراحت و عصبی می کند و احساس بدی به شما دست میدهد میتوانید به جای آن که حواس خود را بر آن متمرکز کنید و به آن انرژی بدهید، بی خیالش باشید. ممکن است فکر کنید که این کار به این سادگی که به نظر میرسد نیست، ولی مطمئنا غیرممکن هم نمی باشد.
سوم، میتوانید برای تمرکز بر چیزی غیر از عصبانیت خود، به تمرینهای تن آرامی بپردازید؛ همچنان که به آرامش دست می یابید توانایی شما در انتخاب آنچه میخواهید افزایش می یابد و به شرایط واکنش نشان نمی دهید یا می توانید به یک موسیقی آرام بخش گوش کنید.
چهارم، ورزش برای کاهش عصبانیت راه حل خوبی است؛ چیزهای متفاوتی مناسب افراد مختلف است. به طور کلی عاقلانه است که حتما به اندازه کافی ورزش کنید و این کار به شما کمک می کند تا آرامش جسمی و روانی داشته باشید.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد درمورد موانع بروز جو خلاقانه

بستن منو