تحقیق درباره اشتباهات

تحقیق درباره اشتباهات

دانلود پایان نامه

 

وقتی سالهای سال به برچسب خاصی عادت کردیم، بعداً مشکل می توان بین آن برچسب و آنچه که واقعاً وجود دارد تمایز قایل شد.
در اینجا تمرینی است که به شما کمک می کند تا این کار را بکنید.
1- به یکی از اشتباهاتی که اخیراً انجام داده اید فکر کنید.
2- به خودتان چه گفتید؟
3- به آن موقعیت خوب فکر کنید و ببینید که آیا این پیام ها درست است یا صرفاً احکامی کلی برایخ فیف کردن هستند، یعنی تعمیم هایی کلی اند که به این موقعیت خاص مربوط نمی شوند.
4- به خودتان حقیقت را بگویید، یعنی آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده است نه تعبیر و تفسیر خود را از آنچه که اتفاق افتاده است.
دوست
دو نفر همدیگر را در مجلسی ملاقات می کنند و با توجه به علایق مشترکشان قرار می گذارند که با یکدیگر ارتباط داشته باشند اما یکی از آن ها پا پیش گذاشته و به دیگری تلفن می زند و پامی برای او می گذارد. یک هفته می گذرد اما جوابی دریافت نمی کند. به خودش می گوید که حتماً او فرد خسته کننده و غیر جذابی است و این که آن شخص و رابطه شان را خوب ارزیابی نکرده است. با توجه به این که او خودش را خیلی خفیف می شمرد از خودش سؤال کرد که آیا این یک ارزیابی صحیح از خود و از موقعیت است یا نه؟ ولی وقتی منصفانه به این امر توجه کرد دید که این طور نیست.
آن ها در موقع ملاقات از یکدیگر خوششان آمده بود. طرف مقابل گفته بود که به عنوان بخشی از کارش مسافرت می کند. شاید او رفته، یا مشغله داشته و یا نظرش عوض شده است. هریک از این ها که باشد، معنایش این نیست که او خسته کننده و غیرجذاب است و یا این که او از آنچه بین آن ها رخ داده، ارزیابی غلطی داشته است. شما نمی توانید مسؤول رفتار دیگران باشید.
بنابراین به یاد داشته باشید وقتی خیلی از خودتان انتقاد می کنید یا خودتان را دست کم می گیرید، کمی تأمل کنید و از خود بپرسید که آیا این واقعیت دارد؟ آیا این تصور همان است که رخ داده است؟ آیا توجیهات دیگری (موارد ممکن) نمی توانند وجود داشته باشند.
آموزشگر بعد از بحث در مورد موضوع جلسه قبل و جمعآوری تمرینها بحث خود را آغاز میکند.
جلسه نهم
روش های کنار آمدن با انتقاد
برای مقابله با نجوای انتقاد در ذهنتان، بهتر است تا حدودی خودتان را تأیید کنید. این تأییدات باید بر آنچه که هستید مبتنی باشد نه بر یکی از رفتارهای خاصتان. با ارزش بودن ضرورتاً به معنی این نیست که به طرز خاصی عمل کنید، بلکه کافی است که فقط خودتان باشید. مهم است که تأییدات شما بر همین اصل کلی مبتنی باشد تا بتوانید با انتقاد به طور موفقیت آمیزی کنار بیایید. این انتقادها موجب می شود که در زمینه های مختلف زندگیتان پیشرفت بیشتری بکنید، چرا که معنی آن این است که به آن خوبی که باید باشید نیستید. در اینجا نمونهای از این تأییدات در زیر ارائه شده است.
– وضعم را به همان صورت که هستم، میپسندم.
– حداکثر سعی خود را می کنم و کسی بیش از این نمیتواند انجام دهد.
– انسان هستم و حداکثر تلاش خود را می کنم. گاهی موفق میشوم و گاهی نمیشوم.
– وضع من خوب است.
تمرین
1- در طول روز نسبت به پیام های منفی که به خود می دهید آگاهی حاصل کنید. آن ها را یادداشت کنید.
2- فهرستی از بایدها و نبایدهایی که به خود می گویید تهیه نمایید.
3- اگر احساس افسردگی و یا پایین بودن عزت نفس می کنید از خودتان بپرسید که آیا این احساس، نتیجه انتقاد درونی شما نیست؟
تمرین
1- حدود بیست دقیقه الی نیم ساعت را به ارزیابی دقیق از خودتان اختصاص دهید و موارد زیر را در نظر بگیرید.
– شکل ظاهر: فهرستی از نکات منفی و مثبت وضع ظاهر خود از قبیل مو، چشم، لباس و… تهیه کنید.

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق درباره کنوانسیون سازمان ملل متحد

بستن منو