عوامل کلیدی موفقیت سازمانا چیه؟

عوامل کلیدی موفقیت سازمانا چیه؟

موفقیت در کار و کاسبی، نتیجه یه سری از عوامله که میشه اونا رو عوامل کلیدی موفقیت سازمانا نامید. مشاوران کسب وکار و نویسندگان مختلف، پس از چند ده مطالعه روی موفق ترین شرکتای دنیا، عواملی رو که باعث می شه یک شرکت در کسب وکارش موفق باشه یا با شکست روبرو شه، مشخص کردن. اگه به دنبال کسب موفقیت بیشتر در کار و کاسبی و باقی ماندن در میدون ی رقابتا هستین، این مطلب رو دنبال کنین.

 

تحقیقات و تحقیقات انجام شده روی شرکتای موفق طی سالیان متمادی نشون می ده که عوامل کلیدی موفقیت سازمان تقریبا برابر هستن. همه نویسندگان و مشاورانی که در این مورد فعالیت می کنن، عوامل یکسانی رو با زبونا و بیانای مختلف به عنوان عوامل کلیدی موفقیت یک سازمان اعلام می کنن.

همونجوریکه آدم واسه زنده ماندن و باقی موندن به چیزایی مثل غذا، آب و هوای مناسب و دوری از خطر نیازمنده، شرکتای تجاری هم واسه زنده ماندن و موفقیت، به یه سری از فاکتورهای اساسی نیازمندند. همراه ما باشین تا با این فاکتورهای اساسی و عوامل کلیدی موفقیت سازمانا آشنا شید.

هر سازمان واسه باقی موندن و موفقیت به چه عواملی نیاز داره؟

هر سازمانی که می خواد به موفقیت دست پیدا کنه و در بازار رقابت بمونه، به این پنج عامل لازم نیاز داره:

  1. کارکنان: کسائی که سازمان رو تشکیل میدن؛
  2. هدف: دلیلی واسه ایجاد سازمان و همکاری اعضا؛
  3. فرایندها و عملیات: فعالیتایی که کارکنان واسه رسیدن به هدف انجام میدن؛
  4. منابع مادی: جایی واسه کار کردن، وسایل و لوازم موردنیاز، پول کافی واسه پرداخت صورت حسابا و حقوق کارکنان؛
  5. مشتری: افرادی که خارج از سازمان و شرکت هستن و واسه استفاده از خدمات و اجناس سازمان، هزینه می کنن. مثلا افرادی که مالیات می پردازند، مشتریِ سازمانای دولتی حساب می شن و باقی موندن خیلی از سازمانای غیرانتفاعی هم به مشارکت حامیان اونا بستگی داره.

۱. مدیریت و پیشرفت کارکنان

یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانا، کارکنان اون سازمان هستن. کارمندان و اعضای یک سازمان و شرکت، الان تمایل دارن که طبق ساختار و هدایت مدیر مربوطه فعالیت کنن و دوست دارن واسه گسترش مهارت ها و علم خود، آزادی عمل داشته باشن و از طرف مدیران تشویق شن. مدیریت درست و تأثیرگذار نیروی انسانی، به این معناست که مدیر باید بین قوانین محدودکننده و آزادی عمل، تعادل بسازه. قوانین محدودکننده عبارتند از: ساختار سازمانی، قوانین سازمان و جهت گیریایی که از طرف مدیران مطرح می شه و آزادی عمل یعنی: ایجاد فرصت و تشویق کارمندان به رشد فردی، بهبود مهارت ها و افزایش خلاقیت.

مطلب مرتبط :   عوامل فشار خون بالا در بارداری، مشکلات و راه های پیشگیری از اون 

شما به عنوان یک مدیر، اگه فقط در یک جهت سعی کنین و بین این دو معنی تعادل ایجاد نکنین، اشتباه جبران ناپذیری در مدیریت خود انجام دهنده میشید، چون که در اینجور شرایطی، سازمان شما ممکنه ساختار خشک و سختی داشته باشه یا برعکس، دچار هرج ومرج شه. هر فردی در سازمان دارای یه سری از نیازهاست که به شکلای زیر قرار می گیرن: آزادی عمل در برابر ساختار، دستور در برابر فرصت، منطق در برابر ارزشای شخصی و مواردی مثل این.

مدیران موفق، همه افراد رو با یک روش برابر، مدیریت و رهبری نمی کنن مگه در بعضی موارد و قوانین پایه ای شرکت. این مدیران هر فرد رو با توجه به نیازهایش و با توجه به اون چیزی که به اون انگیزه می ده، مدیریت می کنن. این روش البته کار خیلی سخت و پیچیده ایه اما، واسه رسیدن به موفقیت ضروریه.

۲. تمرکز هدفمند

در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییره، واسه باقی ماندن در میدون ی رقابت، داشتن هدف به تنهایی کافی نیس. مدیران واسه موفقیت یک سازمان، باید منابع شون رو بر بزرگترین فرصتای ممکن که روزبه روز در حال تغییر هستن، متمرکز کنن. واسه اینکه این تغییراتِ لحظه ای رو به روشنی درک کنین، کافیه اتفاقات چند پارسال دنیا و تحولات شرکت خود رو بررسی کنین.

مشتریان کلی و منابع درآمد، در هر زمان ممکنه تغییر کنن یا به طورکلی از بین برن. پس خیلی ضرورت داره که یک مدیر بر نتایج دلخواه پایانی مثل افزایش فروش، سود و رضایت مشتری تمرکز کنه. باید بتونه کشتیِ کسب وکار رو در دریای پرتنش رقابت، هدایت کنه. وظیفه ی اصلی مدیران موفق و متمرکز، اینه که عوامل موفقیت رو واسه کارکرد بهتر شرکت، هم جهت کنن و بهم پیوند بدن.

۳. عملیات یا فعالیتای روزانه کارمندان

عملیات یا اون چیزی که کارمندان یک شرکت طبق ایجاد ارزش واسه مشتری و به دست آوردن درآمد انجام میدن، مشخص می کنه که اون شرکت در راه پیشرفت قرار داره یا محکوم به شکسته. مثل بقیه عوامل کلیدی موفقیت این مورد هم قابل جدا شدن از بقیه موارد نیس و با اونا رابطه و ترتیب داره. اقدامات کارمندان در جهت تمرکز هدفمند شرکته و با منابع مادی و مشتریانی که واسه دریافت خدمات و اجناس شرکت، هزینه می پردازند، رابطه تنگاتنگی داره.

مطلب مرتبط :   عوامل افسردگی؛ ۶ دلیلی که می تونه زندگی رو واسه شما بد کنه 

کارکرد مؤثر و درست کارمندان باعث می شه که مشتریان همون خدمات و محصولی رو که توقع دارن، از شرکت دریافت کنن، اجناس و خدمات دلخواه خود رو با قیمت درست و کیفیت مطلوب دریافت می کنن. مدیریت عملیات مطلوب و مؤثر، بر مدت چرخه (از زمان شروع تولید یک محصول یا سرویس تا پایان اون)، کنترل قیمت و کنترل کیفیت (که نیازمند شکلای مختلف بررسیا و امتحان هاست) تمرکز داره. ، تمرکز هدفمند بیشتر بر مسائل خارجی شرکت تمرکز داره و مدیریت عملیات بیشتر متوجه مسائل داخلی شرکته. هردوی این عوامل باید در هماهنگی کامل باشن که این هماهنگی باید با برنامه ریزی و سعی همه جانبه صورت بگیره نه به طور اتوماتیک. به همین دلیله که ایجاد رابطه مؤثر، شریان لازم یک سازمان موفقه.

۴. منابع مادی

امور پولی، امکانات و لوازم از مهم ترین منابع مادی و از عوامل کلیدی موفقیت سازمان هستن. اگه پول کافی در اختیار نداشته باشین، نمی تونین شرکتی رو راه اندازی و حفظ کنین. یکی از بزرگترین مخارج شرکتا، تأمین کردن امکانات و لوازم مناسب واسه کسانیه که در شرکت کار می کنن یا به هر راه با شرکت همکاری دارن.

مدیران باتجربه اهمیت جریان نقدی (cash flow) رو خوب درک می کنن. مهم نیس که مشتریان چقدر به شما بدهکار هستن، تا زمانی که این پول در حساب بانکی شما نباشه، نمی تونین از اون واسه حفظ شرکت استفاده کنین. نبود موفقیت در مدیریت جریان نقدی، مهم ترین دلیل شکست کسب و کارهاست. خیلی از صاحبان کسب و کارا، موجودی شرکت رو به فردی دیگر واگذار می کنن و در زمان نیاز به اون دسترسی ندارن. در بدترین شرایط، حتی ممکنه این فرد با اختلاس و دزدی، به منابع پولی شرکت دستبرد بزنه و شرکت رو با مشکلات زیادی روبرو کنه.

به همین ترتیب، امکانات و لوازم مناسب و قابل توجه، باعث می شه که کارمندان شرکت احساس غرور کنن و انرژی و اشتیاق زیادی واسه ادامه فعالیت در شرکت داشته باشن. البته فراهم کردن این امکانات، هزینه های زیادی واسه شرکتا داره. اقتصاد، یک معنی دوره ایه، به این معنا که ممکنه شما در بهترین شرایط اقتصادی و در بهترین شرایط پولی شرکت، امکاناتی رو واسه کارمندان در نظر بگیرین اما در زمان رکود اقتصادی نتونین همون امکانات رو به کارمندان ارائه کنین.

مطلب مرتبط :   پرسش مهر 97 رئیس جمهور  ,بهترین پاسخ به پرسش مهر 98-1397 نوزدهم

۵. ایجاد رابطه با مشتریان

مشتریان، منابع تزریق درآمد به شرکت هستن، پس میشه اونا رو مهم ترین عامل موفقیت یک شرکت در نظر گرفت. پیتر دراکر (Peter Drucker) یکی از مهم ترین نظریه پردازان مدیریت، سالا قبل گفته بود که هدف اصلی کسب وکار، به دست آوردن و نگه داشتن مشتریه.

به دست آوردن مشتریان، به شکل بازاریابی، امکان پذیره. این عامل موفقیت دربردارنده ی شکلای مختلف روشای بازاریابی و فروشه. مهم ترین عامل واسه موفقیت در مورد مشتریان، اینه که به اونا همون چیزی رو بدیم که نیاز دارن، نه اون چیزی که خودمون می خواهیم به فروش برسانیم.

فروش و بازاریابی مؤثر با سوال از مشتریان در مورد نیازهایشان شروع می شه، اینکه محصول یا خدمت ارائه شده به وسیله شرکت، باید کدوم مشکل مشتری رو حل کنه یا کدوم کمبودشان رو جبران کنه. با ایجاد رابطه با مشتریان و پرسیدن سؤال از اونا، یک شرکت بهتر می تونه وفاداری مشتری رو پیشرفت بده و رقیبان خود رو از صحنه دور نگه داره. در معنای وسیع تر، ایجاد رابطه با مشتری به معنی ی رابطه با دنیای خارجه. پس با کمک این رابطه می تونین کارکرد رقیبان رو ، تغییرات بازار رو بررسی کنین و شرکت رو با تغییرات و نیاز بازار برابری بدین. این مورد در رابطه تنگاتنگی با تمرکز هدفمند قرار داره.

واسه اینکه در مورد عوامل کلیدی موفقیت سازمان بیشتر یاد بگیرین، کتاب «۵ عامل کلیدی موفقیت – سیستمی قوی واسه موفقیت در کسب وکار» رو بخونین. این کتاب شامل اطلاعات جزئی تر و بیشتری درباره مواردیه که در بالا به طور خلاصه به اونا اشاره کردیم. با اطلاعات مهم و نکتهای کاربردی این کتاب که طبق ۲۵ سال مطالعه و تحقیق در رموز موفقیت کسب وکارها انجام شده، می تونین کسب وکار موفق تری داشته باشین.

برگرفته از: totalsuccesscenter


دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu