عوامل چاقی؛ ۱۰ دلیلی که تناسب اندام شما رو تهدید می کنه 

عوامل چاقی؛ ۱۰ دلیلی که تناسب اندام شما رو تهدید می کنه 

 

۱. ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل اصلی چاقیه. والدین چاق با احتمال بیشتری نسبت به بقیه، فرزندان چاق دارن. البته نمیشه همه تقصیرها رو به گردن ژنای بیچاره انداخت. علامتا و نشونه هایی که به طرف ژنا فرستاده می شه، اثر مهمی بر ژنا دارن. مثلا در جوامع غیر صنعتی و پیشرفت نیافته، استفاده از رژِیم غذایی غربی، از عوامل اصلی چاقیه. خیلی ، در این مثال ژنا تغییری نمی کنن، اما محیط و عوامل بیرونی، ژنا رو تحت اثر قرار میدن. واقعا ژن تحت اثر محیطه. فراموش نکنین که عوامل و متغیرهای زیادی، دست در دست هم میدن و بر موجودی پیچیده به نام آدم اثر می ذارن.

۲. اجناس فرآوری شده

امروز، بیشتر اجناس غذایی، فرآوری شده هستن. این اجناس چیزی نیستن به جز کمی ماده غذایی و درصد بی تعدادی از مواد شیمیایی. هر غذایی که به یه جور از شکل طبیعی خارج شه، مهندسی و فرآوری شده. این اجناس معمولا درصد بالایی نمک، قند و چربی دارن و طوری مهندسی شدن که موندگاری بالایی داشته باشن. میوه ها و سبزیجاتی که در آزمایشگاه، دست کاری می شن هم جزو این دسته از اجناس هستن. موندگاری بالا و قیمت مناسب، برگ برنده ی این مواد غذایی در بازاره و البته طعم خوبی که باعث می شه نتایج مصرف از یاد برود!

۳. اعتیاد به غذا

فست فودها و غذاهای فرآوری شده، شما رو به خود وابسته می کنن. شاید کمی عجیب به نظر برسه؛ اما این مواد غذایی، درست مثل الکل و نیکوتین و بقیه مواد اعتیادآور عمل میکنن و باعث می شن بدن به خوردن اونا وابسته شه. مصرف این غذاها، کم کم به عادت تبدیل می شه و کافیه بوی دل انگیزشان به مشام تون بخورد…

رابطه بین اعتیاد و حالت بیولوژیک بدن خیلی پیچیدهه. مقابله با اعتیاد خیلی سخته و حق انتخاب و آزادی رو از آدم سلب می کنه. این مواد غذایی چرب، پرقند، پرنمک و پر از کربوهیدرات هستن. شما رو چاق می کنن و درست مثل مواد مخدر با خوشیِ گذرایی که به شما هدیه میدن، نتایج بد به بار میارن. اگه عادت به خوردن اینجور غذاهایی دارین، سعی کنین، کم کم و کم کم اونا رو از برنامه غذایی خود بیرون کنین و همیشه به یاد داشته باشین که این بدجنسای خوشبو و خوش طعم با اندام و سلامت شما چه می کنن.

مطلب مرتبط :   عوامل ایجاد حساسیت پوستی؛ نشونه ها و راه های درمان اون 

۴. پرفریب

از عناصر لازم و کاربردی در دنیای بازاریابیه. اما اگه از اخلاق فاصله بگیره، چیزی جز فریب و دروغ نمیشه. متأسفانه خیلی از شرکتای بزرگ، در برنامه های بازاریابی شون دور اخلاقیات رو خط میکشن. اونا با وارونه نشون دادن واقعیت، مشتی دروغ به مخاطب تحویل میدن. طوری که حتی ۱ درصد هم به اجناس شون شک نمی کنین. از قدیم گفتن: «شنونده باید عاقل باشه». هیچوقت فریب برنامه های تبلیغاتی رو نخورید. اونا واسه قانع کردن مشتری از دکترا و شکلای مختلف ادعاهای پزشکی کمک می گیرن. گناه این شرکتا و از تولیدکنندگان سیگار و دخانیات هم بیشتره؛ چون بخش اعظمی از مخاطبان اونا کودکانی هستن که واسه تصمیم گیری عاقلانه، هنوز صلاحیت کافی ندارن و با تشکیل ذائقه و سلیقه ی غذایی اشتباه، در بزرگسالی با مشکل روبرو می شن.

۵. انسولین

انسولین یکی از هورمون هاییه که اثرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می ذاره. انسولین با اثر به سلولای کبد باعث می شه این سلولا با گرفتن قند از خون و ذخیره اون به شکل گلیکوژن، قند خون رو کاهش دن و با تجمع گلیکوژن در سلولای ماهیچه ای به عنوان یک منبع سوخت، انرژی رو زیاد کنه. با اثر به بافتای چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت رو متوقف می کنه. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می کنه. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می کنه. پس متعادل نگه داشتن سطح انسولین خون خیلی مهمه. مثلا مصرف کربوهیدراتا موجب افزایش انسولین و برهم زدن تعادل اون در خون می شه و باعث از دست رفتن کالری و کاهش وزن بی مورد در بدن می شه. با کم شدن مصرف کربوهیدراتا میشه به شکل منطقی، کاهش وزن پیدا کرد و همراه با سلامتی، زندگی لذت بخشی رو تجربه کرد.

مطلب مرتبط :   عوامل افسردگی؛ ۶ دلیلی که می تونه زندگی رو واسه شما بد کنه 

۶. مصرف دارو

بعضی وقتا مصرف بعضی از داروها موجب چاقی می شه. مثلا داروهای مصرفی واسه درمان مریضیایی مثل دیابت، داروهای ضد دیوونگی و ضد افسردگی از عوامل چاقی حساب می شن. به زبون خودمونی این داروها به مغز آدرس اشتباهی میدن و به شکل انتخابی و غیراصولی باعث ذخیره شدن چربی در بدن می شن.

۷. لپتین

هورمون دیگری که در چاقی نقش مهمی اجرا می کنه، لپتینه. این هورمون به وسیله سلولای چربی تولید می شه و به غده ی هیپوتالاموس فرمون سیری می ده. افراد چاق چربی و لپتین زیادی دارن. مشکل اینجاست که لپتین در بدن اونا به درستی عمل نمی کنه و مغز نسبت به اون مقاومه. به این حالت «مقاومت لپتینی» گفته می شه و دانشمندان اونو از عوامل چاقی میدونن.

۸. دسترسی آسون به غذا

امروز، در تموم شهرها و هر جا که فکرش رو بکنین، شاهد انبوهی از مغازه های مواد غذایی هستیم که عموما فست فودها، مواد غذایی ناسالم و تنقلات بی خاصیت و مضر میفروشن. متأسفانه فرهنگ تغذیه ای در کل دنیا تحت اثر قرار گرفته و جذابیت این مواد غذایی خوشمزه و مضر و دسترسی آسون به اونا، میزان خرید و استفاده از اونا رو خیلی بالا برده. کربوهیدراتای ارزون، خوشمزه و در دسترس ما رو محاصره کردن.

۹. قند

قند بدترین عضو رژیم غذایی دنیای الان ماست. لقب سم سفید به درستی انتخاب شده و این سفید مضر شایسته ی اینه. مصرف نادرست قند باعث تغییر در وضعیت هورمونا و بیوشیمی بدن می شه و افزایش وزن ایجاد می کنه. گلوکز و فروکتوز از شکلای مختلف قندها هستن. در تموم مواد غذایی گلوکز هست. مثلا در نشاستها و بقیه مواد غذایی که مصرف می کنیم. اما درصد زیادی از فروکتوز بدن ما به وسیله قند و شکر اضافی به دست میاد. مصرف بیشتر از اندازه فروکتوز باعث مقاومت انسولینی می شه و سطح انسولین رو در خون بالا می بره و مقاومت لپتینی ایجاد می کنه. همه اینا موجبات چاقی رو فراهم می کنن.

مطلب مرتبط :   عوامل استرس؛ ۱۰ دلیلی که می تونه شما رو تحت فشار بزاره "

۱۰. ناآگاهی

و اجناس بی فایده، بازارهای دنیا رو محاصره کردن. اطلاعات غلط و دروغین بازاریابی، ما رو از مواد غذایی مفید و باارزش دور کرده. تصور کنین، آکادمی تغذیه در رژیم سلامت که یکی از بزرگترین سازمانای جهانیه، به وسیله شرکتای کوکاکولا و پپسی حمایت می شه. شرکتایی که یکی از مضرترین مواد غذایی ممکن و البته از عوامل چاقی رو تولید می کنن. شما چه فکر می کنین؟ در اینجور وضعیتی، اطلاعات درست و منطقی به مصرف کنندگان منتقل می شه؟ درسته که نه! وقتی یکی از منابع اصلی آگاهی رسانی تغذیه ی سالم، بر پاشنه ی شرکتای این چنینی می چرخد، نمیشه انتظار فرهنگ سازی داشت.

اجازه بدین به صحنه ای که در اول متن وصف شد برگردیم. فکر کنین که با فردی چاق روبرو شدین، بازم فکر می کنین اون یک تپل بی ارادهه و شروع به تأسف خوردن می کنین؟ امیدواریم با خوندن این مقاله، جواب تون «نه» باشه. اما دوستان چاق هم باید با وجود عوامل مختلف که در چاقی نقش دارن، سعی کنن کنترل زندگی خودشون رو به دست بگیرن و آخر سعی شون رو واسه کاهش وزن به خرج بدن. در آخر تصمیم گیرنده اصلی شما هستین که باید در برابر همه این عوامل چاقی بایستید. شک نکنین که همه ما می تونیم زندگی سالم داشته باشیم و با اندامی قشنگ به آینه سلامی دوباره کنیم.

 


دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu