منبع مقاله درمورد
نرم افزار، فخر رازى، تاریخ فلسفه، جزیره العرب

منبع مقاله درمورد نرم افزار، فخر رازى، تاریخ فلسفه، جزیره العرب

سخن که پیامبران با ارتکاب معصیت و توبه به مقام‏هاى بالاتر راه مى‏یابند، چه دلیل نقلى و عقلى دارد؟
آیا لازمه این سخن بى‏پایه، این نیست که پیامبران هر چه بیشتر گناه انجام دهند و به دنبالش توبه کنند، به همان اندازه به مقام‏هاى بالاترى‏ مى‏رسند؟ گویى از دیدگاه سلفیه، بهتر بود که خداوند، همگان را براى به دست آوردن مقام‏هاى بالاتر به سوى گناه دعوت مى‏کرد، نه به سوى تقوا و دورى از معصیت!
سلفیه بعد از اینکه پنداشته‏اند پیامبران از گناه و معصیت مصون نیستند، با کمال جسارت به برخى از پیامبران بزرگ خدا تهمت هاى ناروا نسبت داده‏اند! واقعاً هدف آنان از این عمل ناپسند چیست؟
۳-۲-۲. نسبت شرک به مادر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ؛
پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفى صلی الله علیه و آله رحمه للعالمین، خاتم‏النبیین، صاحب اخلاق عظیم و آینه تمام‏نماى فضائل و خوبى‏ها و اسوه حسنه‏اى است که قرآن کریم مسلمانان را به پیروى از آن بزرگوار دعوت مى‏نماید:
“لَقَد کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ (احزاب: ۲۱).”
او که در عرصه‏هاى مختلف و گوناگون، چگونه زیستن را با رفتار و گفتار خود به بشریت آموخت، از دیدگاه وهابى‏ها به گونه‏اى توصیف شده که نه تنها با هیچ یک از اوصاف یاد شده مطابقت ندارد، بلکه مقام آن حضرت را پایین‏تر از افراد معمولى قرار داده‏اند، که دل هر انسان مؤمنى را به درد مى‏آورد.
سلفیه اصرار دارد که مادر گرامى پیامبر عظیم‏الشأن اسلام، العیاذ بالله، مشرک بوده است؟ ابن‏تیمیه پیشواى وهابى‏ها که غیر از خود، همه مسلمانان را کافر و مشرک مى‏داند در کتاب مجموع الفتاوى به تکفیر مادر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله حکم نموده و گفته است:
“زیارت قبر کفار جایز است، اما طلب مغفرت براى آنان جایز نیست، زیرا خداوند به پیامبر اجازه داد که قبر مادرش را زیارت کند، ولى اجازه نداد که براى او طلب مغفرت نماید”.۴۲۷
طبق دلائلى از آیات و احادیث، پدر و مادر رسول خدا صلی الله علیه و آله و همه اجداد آن بزرگوار، موحد و خداشناس بوده اند و هیچ‏یک از آنان به شرک و بت‏پرستى آلوده نگردیدهاند و نه تنها نطفه پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله و نور آن وجود مقدس از صلب‏هاى پاک و ارحام پاکیزه، به صلب عبدالله، پدر موحدش و رحم آمنه، مادر باایمانش منتقل گردیده، بلکه انبیاى دیگر نیز داراى چنین ویژگى هستند و از چنین طهارت مولد، برخوردار بوده‏اند.
جلال‏الدین سیوطى از بزرگ‏ترین شخصیتهاى علمى اهل‏سنت، در این‏باره بحث مفصلى دارد که اینک خلاصه آن را می آوریم .
او می گوید، همان‏گونه که قبل از اسلام، در جزیره العرب، گروهى از مردم مانند ورقه بن نوفل و زیدبن عمرو بن نفیل بر توحید و یگانه‏پرستى پایدار بودند، خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و پدر و مادر او هم از حُنَفا و بر دین جدشان حضرت ابراهیم علیه السلام بودند و بر آیین او عمل مى‏کردند.
سیوطى اضافه مى‏کند که گروهى از علماى ما درباره اجداد رسول‏خدا صلی الله علیه و آله بر همین عقیده هستند که از جمله آنها امام فخر رازى است. او در تفسیر خود، چند دلیل بر این مطلب آورده است:
“الف) الذی یراکَ حینَ تَقُومُ* وتَقَلبَکَ فی الساجِدین‏ (شعرا: ۲۱۸ و ۲۱۹)
خدایى که تو را مى بیند، آن‏گاه که به عبادت برمى‏خیزى و آن‏گاه که در میان سجده‏کنندگان منتقل مى‏گردى.
فخر رازى مى‏گوید:
به عقیده مفسران منظور از تقلب و جابه‏جا شدن در ساجدین انتقال نطفه پیامبر از صُلب سجده‏کننده و موحد و خداشناس به صلبِ سجده‏کننده و موحدِ دیگر است و این آیه دلالت دارد که همه پدران پیامبر، موحد و خداشناس و از کسانى بوده‏اند که به پیشگاه خداوند یکتا سجده و ستایش مى‏کردند. لَمْ أزَلْ أنْقُلُ مِن أصلابِ الطاهِرینَ إلى أرحامِ المُطَهرات؛ من همیشه از صلب‏هاى پاک به ارحام پاک منتقل شده‏ام.۴۲۸
در قرآن مجید هم مى‏فرماید:
ب) إنمَا المُشرِکونَ نَجسَ‏؛ مشرکان ناپاکند. (توبه: ۲۸)
بنابراین اگر اجداد و جده‏هاى پیامبر صلی الله علیه و آله مشرک بودند، پاکى آنها را تأیید نمى‏کرد.”
سیوطى پس از نقل دلایلى دیگر از فخر رازى می گوید: فخر رازى که به ایمان و قداست اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله معتقد است این دلایل را بیان کرده است.
سیوطى آن‏گاه در تأیید نظریه فخررازى به بیان چند دلیل عقلى و نقلى دیگر مى‏پردازد و در اثبات این موضوع، احادیثى از بخارى، بیهقى و ابونعیم و سایر محدثان نقل مى‏کند و سپس دلایلى را که شهرستانى و ماوردى آورده‏اند، متذکر مى‏شود.۴۲۹
علماى اهل‏سنت درباره ایمان اجداد و پدر و مادر رسول خدا صلی الله علیه و آله تألیفات زیادى دارند که سیوطى به تنهایى چهار جلد کتاب در موضوع یاد شده به رشته تألیف در آورده است:
۱. الدرج الرفیعه فى الآباء الشریفه.
۲. المقاصد السندسیه فى النسبه المصطفویه.
۳. التعظیم والمنه بأن أبوى رسول الله صلی الله علیه و آله فى الجنه.
۴. السبل الجلیه فى الآباء العلیه.۴۳۰
فهرست منابع و مآخذ:
الف. منابع فارسی
۱. جعفریان، رسول‏، آشنایى با عربستان ، نرم افزار حج ، مرکز تحقیقاتی نور .
۲. ربانی، علی، فرق و مذاهب کلامی ، موسسه امام صادق علیه السلام ، قم ، ۱۳۸۸ .
۳. سبحانی؛ جعفر و محمد رضائی، الزیاره فى الکتاب و السنه ، اندیشه اسلامی، قم، دفتر نشر معارف، چاپ چهارم،  ۱۳۸۵.
۴. سجادی ، سید جعفر ، فرهنگ معارف اسلامى، انتشارات دانشگاه تهران ،۱۳۷۳ شمسی ، سوم .
۵. عسکرى، معالم المدرستین، مؤسسه النعمان، بیروت، ۱۴۱۰ ق.
۶. حسینى تهرانى، ترجمه توضیح المراد، انتشارات مفید ، تهران ، ۱۳۶۵ ش‏ ، سوم‏.
۷. صابری حسین، تاریخ فرق اسلامی ، چاپ ششم پائیز ۸۹، انتشارات سمت، تهران.
۸. علامه مجلسى‏؛ ایمان و کفر، نرم افزار نور ، موسسه تحقیقاتی نور .
۹. رضوانى ، تأویل صفات خدا ‏ ، نشر مشعر ، تهران‏ ، بهار ۱۳۹۱ .
۱۰. — سلسله مباحث وهابیت شناسى- عقل از منظر وهابیان، نشر مشعر – تهران، چاپ: ۱، بهار ۱۳۹۰ .
۱۱. — سلسله مباحث وهابیت شناسى- وهابیت و عالم برزخ – شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، نشر مشعر – تهران، چاپ: ۲، ۱۳۸۴.
۱۲. فاخوری، تاریخ فلسفه در جهان اسلام ، پایگاه تخصصی فلسفه http://new-philosophy.ir.
۱۳. فرمانیان، مهدی، پایان نامه مقطع دکترا، مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم، ۱۳۸۸.
۱۴. فراتى، رهیافتى بر علم سیاست و جنبش‏هاى اسلامى معاصر، مرکز جهانى علوم اسلامى، ۱۳۷۸ ش .
۱۵. قرضاوى ، یوسف ، دیدگاه‏هاى فقهى معاصر، دفتر تبلیغات اسلامی ، قم ، اول ، ۱۳۹۰ شمسی.
۱۶. کوربن، تاریخ فلسفه اسلامی، پایگاه تخصصی فلسفه http://new-philosophy.ir.
۱۷. لاهیجی ، رسائل فارسى، میراث مکتوب ، تهران ، ۱۳۷۵ شمسی ، اول ، به تحقیق علی صدرائی .
۱۸. لاهیجی ، سرمایه ایمان، انتشارات الزهراء ، تهران‏ ، ۱۳۷۲ ش‏ ، سوم.‏
۱۹. مطهری ، مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، انتشارات صدرا ، تهران ، بی تا.
۲۰. محمد رضایی، الهیات فلسفی، قم، بوستان کتاب، چاپ اول، ۱۳۸۳.
۲۱. موسوی علیزاده، سید مهدی، سلفی گری و وهابیت ، دفتر تبلیغات ، قم ، اول ، ۱۳۹۲.
۲۲. ناصر گذشته، دائره المعارف بزرگ اسلامی ، پایگاه تخصصی فلسفه http://new-philosophy.ir.
ب. منابع عربی:
۱. الله بداشتى ، شناخت سلفیه ‏، نشر مشعر، نرم افزار نور حج .
۲. ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – قم، چاپ: دوم، ۱۴۱۳ ق.
۳. ابن بَطه العکبری ، الإبانه عن شریعه الفرقه الناجیه ومجانبه الفرق المذمومه ، نرم افزار الشامله .
۴. ابن تیمیه ، منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه القدریه، جامعه الامام محمد بن سعود الاسلامیه ، اول ، ۱۴۰۶ قمری.
۵. — درء التناقض ، دار الکنوز الأدبیه – الریاض ، ۱۳۹۱ میلادی ، به تحقیق محمد رشاد سالم.
۶. — مجموعه فتاوى ، نرم افزار الشامله .
۷. ابن جوزی، ابو الفرج، مناقب الامام احمد ، نرم افزار الشامله .
۸. ابن حجر هیتمی، الفتاوى الحدیثیه، دار الفکر، بی‌جا، بی‌تا.
۹. — فتح الباری شرح صحیح البخاری، تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی، محب الدین الخطیب، بیروت، دار المعرفه .
۱۰. ابن حزم، أسماء الصحابه الرواه وما لکل واحد من العدد، تحقیق: سید کسروی حسن.
۱۱. ابن عساکر، تاریخ دمشق، بی تا، بی جا.
۱۲. ابن قولویه، کامل الزیارات، نشر الفقاهه، ۱۴۱۷ ق .
۱۳. ابن قیم الجوزیه ، مختصر الصواعق المرسله، دار الکتب العلمیه ، بیروت ، چاپ اول ، ۱۴۰۵قمری .
۱۴. ابن قیم الجوزیه ، الروح، تحقیق : یوسف علی بدیوی- دار ابن کثیر- دمشق- بیروت- ط. ۱- سنه ۱۴۱۴.
۱۵. ابن کثیر دمشقى‏، البدایه و النهایه،دار الفکر، بیروت، بی‌تا.
۱۶. — البدایه و النهایه، محقق: علی شیری ، دار إحیاء التراث العربی ، چاپ اول ۱۴۰۸، هـ – ۱۹۸۸م.
۱۷. ابن منظور: محمد بن مکرم أفریقی، ۱۳۰۷ هـ، بیروت، لسان العرب، نشر دار صادر.
۱۸. ابو اسحاق شاطبى‏ ، الاعتصام، دار المعرفه ، بیروت‏ ، ۱۴۲۰ ق‏ ، دوم‏ ، تعلیق از محمود طعمه‏.
۱۹. أبو البرکات النسفی ، تفسیر نسفى( مدارک التنزیل وحقائق التأویل ) ، از سایت: www.altafsir.com .
۲۰. أبو رمله محمد المنصور إبراهیم ، استواء الله على العرش بین تسلیم السلف وتأویل الخلف، چاپ دوم ، ۱۴۲۶هـ . ق/۲۰۰۵م.
۲۱. أبوریه، محمود، اضواء علی السنه المحمدیه، دارالمعارف، قاهره، ۱۹۹۴م.
۲۲. ابونعیم اصفهانى ، دلائل النبوه، الناشر: دار طیبه، الریاض ، ۱۴۰۹ ق.
۲۳. سیوطى، الاتقان، الهیئه المصریه العامه للکتاب ،۱۳۹۴هـ/ ۱۹۷۴ م ، به تحقیق محمد أبو الفضل إبراهیم. سایت http://www.raqamiya.org
۲۴. احمد بن حجر هیثمى ، الصواعق المحرقه فى رد على أهل البدعه و الزندقه ، نرم افزار الشامله .
۲۵. احمد بن حنبل، مسند احمد، دار صادر، بیروت، بی‌تا.
۲۶. احمد عابدى، توحید و شرک در نگاه شیعه و وهابیت (بررسى و نقد افترائات دکتر غفارى بر مذهب شیعه)، نشر مشعر ، بی تا ، اول.
۲۷. أحمدبن یحیى الزهرانی، التعلیقات الأثریه على العقیده الطحاویه لأئمه الدعوه السلفیه
۲۸. اشعرى، احمد بن عیسى، النوادر، مدرسه الامام المهدى، قم، ۱۴۰۸ ق؛
۲۹. بن عثیمین ، الاصول من علم الاصول، محمد بن صالح ، دار ابن الجوزی ، ۱۴۲۶هـ . ق.
۳۰. — إعلام الموقعین عن رب العالمین، سایت المکتبه الشامله .
۳۱. — اقتضاء الصراط المستقیم، به تحقیق محمد حامد الفقی ، نشر دار الکتب العلمیه ، بیروت.
۳۲. امین صادق الامین ، المنهج السلفى، مکتبه الرشد / شرکه

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوعادیان توحیدی، تاثیر و تاثر، پاداش و کیفر، رفتار متقابل

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu