دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکت­ها

دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکت­ها

دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکت­ها

شرکت­ها به دلایل متعددی تمایل به اندازه­گیری سرمایه­های فکری دارند. در یک مطالعه پنج دلیل اصلی را به گونه زیر بیان شده است:

  1. اندازه گیری سرمایه فکری می­تواند به تدوین استراتژی تجاری برای یک سازمان کمک کند.
  2. سازمان با شناسایی و توسعه سرمایه فکری­اش می­تواند یک مزیت رقابتی را به دست آورد.
  3. ایجاد شاخص­های کلیدی عملکرد که به ارزیابی اجرای استراتژی کمک خواهد کرد.
  4. استفاده از ارزیابی­های غیرمالی سرمایه فکری می­تواند به طرح های باز پرداخت و پاداش شرکت ارتباط داده شود.
  5. ارتباط با سهامداران خارجی که دارایی­های فکری شرکت­ها را در اختیار دارند(هلمن، 2005).

دلایل اول تا چهارم برای اهداف درون سازمانی و دلیل پنجم برای اهداف خارج از سازمان می­باشد.

دنیل اندرسن دلایل شرکتها برای اندازه گیری سرمایه­های فکری را اینگونه مطرح می­کند: بهبود مدیریت داخلی، بهبود گزارشات خارجی، رضایت عوامل اجرایی و قانونی.

در نهایت می­توان گفت که دو مأموریت اصلی مدیریت دانش به شرح زیر است:

  1. تلاش مداوم در جهت گسترش و توسعه بهتر سیستم­ها، برای ایجاد، ثبت و انتشار دانش درون سازمانها وجود دارد.
  2. آگاهی­های رو به رشدی وجود دارد که دانش به طور قابل ملاحظه­ای به ارزش تجارت می افزاید و در برخی موارد این دانش تقریباً نشان دهنده تمام شالوده ارزش است.

بدین جهت، ضروری است که مباحث سرمایه فکری با گرایش به سمت خلق معیارهای جدید که می تواند برای ضبط و گزارش ارزش ناشی از سرمایه فکری مورد استفاده قرار گیرد، همراه باشد. بنابراین وقت آن رسیده است که اندازه­گیری سرمایه فکری و گنجاندن آن در گزارشات مالی حسابداری به طور چشمگیری مورد توجه سازمان­ها قرار گیرد(زنجیردار،1387).

مطلب مرتبط :   عوامل کلیدی موفقیت سازمانا چیه؟

 

 

Close Menu