دانلود پایان نامه ارشد درباره
علوم تربیتی، حقوق کودک، پایان نامه، مسئولیت کیفری

دانلود پایان نامه ارشد درباره علوم تربیتی، حقوق کودک، پایان نامه، مسئولیت کیفری

… به دنیا بیاید . بنابراین اولین و مهمترین مسئولیت تربیت فرزند،هم از لحاظ زمانی و هم ازلحاظ رتبه،برعهده پدر ومادر است تا از ابتدایی ترین لحظه ممکن ، نسبت به تربیت فرزندی سالم ، شایسته و مفید اهتمام ورزند ، و به فکر فرزندانی فرمانبردار و خداترس باشند .
که حضرت علی (علیه السلام) در این مورد فرموده است : « از پروردگارم فرزندانی خوش سیما و خوش قامت نخواستم ، از او فرزندانی فرمانبردار و خداترس خواستم . »
برای رسیدن به این منظور علاوه بر تغذیه ، باید مسموعات و مبصراتی که از راه گوش و چشم وارد مغز می شود شدیدا تحت مراقبت قرار گیرند . یک سخن پلید ، یک منظره منحرف کننده کافی است طفل را از صراط مستقیم بگرداند و برای همیشه او را بدبخت و آلوده نماید .
از همان ابتدا ولادت ، اوقات شیرخوارگی ، ایامی که طفل در گهواره زندگی می کند ، تندی و خشونت ومهر و نوازش در روح او اثر می گذارد .
پس برای تربیت فرزندانی صالح و سالم ابتدا لازم است پدران ومادران ، خود علما و عملا شایسته باشند ، زیرا مجموعه رفتار و گفتار آنان است که سرمشق کودکان می شود و صفات و عادات او را می سازد .
پس در تربیت فرزندان به پیشوایان دینی خود اقتدا کنند و با علم و بینش وسیع علف های هرز و خاشاک های مانع تربیت را از بین ببرند تا ناخواسته و به علت عدم اطلاع مثل پدران و مادرانی نباشند که فرزندان خویش را به طرف ظلالت و گمراهی سوق دهند .
پس بیاییم برای پیشرفت خود وجبران عقب ماندگیهایمان،تعلیم و به ویژه تربیت را از ماهها قبل از تولد در نظر بگیریم تا بتوانیم این انسان را که با بهترین وکامل ترین صفات ظاهری و باطنی آفریده شده است را آماده هدایت کنیم و بنا به اهمیت و حیاتی بودن این مسئله شارع مقدس حقوقی را برای نونهالان به مربیان ابلاغ کرده است که بی توجهی ونادیده گرفتن این حقوق موجب بازخواست و عقاب برای کسانی که کوتاهی کنند خواهد بود و زیر بنای این حقوق را که عبارت است از معرفی خداوند تبارک وتعالی و هدایت به سوی او می باشد ، با عنوان حق تربیت کودک قرار دارد که شامل شاخصه های جسمی و روانی ومذهبی و غیره می باشد . ناگفته نماند که از زاویه دید ما بهترین نوع تربیت آن تربیتی است که دربرگیرنده اقتضای فطرت و طبیعت و ضرورت های اجتماعی و سیاسی و مصالح فرد و جامعه باشد و کودکان را برای جامعه آرمانی مهدویت (عج) آماده کند .
یک موحد شایسته باید بداند در امر تربیت چه اطلاعاتی را متربی در آینده جهت رشد و تکامل روحی و اخلاقی نیازمند است و آن اطلاعات را اعم از اخلاقی ، عاطفی ، اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی به فرد تحت تربیت خود بدهد . و این امانت الهی ( فرزندان )را به اهلش برساند و امر الهی را اجابت کند .
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگرد که تا چه حد است مکان آدمیت
سوالات تحقیق
۱-آیادرفقه نیزمانندعلوم تربیتی به مراحل رشدکودک توجه شده است یاخیر؟
۲-درمبانی فقهی چه مقداربه حقوق کودک توجه شده است؟
۳-آیاتنبیه ،تعزیروتادیب کودک درمبانی فقهی موردقبول واقع شده است؟
۴-مسئولیت کیفری اطفال ازنظرعلمای فقه وقانون مجازات اسلامی همخوانی دارد؟
فرضیات تحقیق
۱- درمنابع فقهی وعلوم تربیتی توسط فقها و روانشناسان وکارشناسان به مراحل رشد، چه قبل وچه بعدازتولداشاره شده است.
۲-درمبانی فقهی به حقوق کودک به اندازه ای اشاره شده است که برای هرمرحله ای ازسن کودک، حکمی باتوجه به نیازروحی ،جسمی واخلاقی آن دارد.
۳- هدف اصلی دین تربیت انسانهاست وابعادوجودانسان دربسترتربیت اوشکل گرفته و تربیت براساس موازین قرآن کریم برپایه دواصل خوف ورجاء می باشد.
۴- درهردومورد تا زمانیکه ارکان تشکیل دهنده مسئولیت به طورکامل تحقق نیابدکودکان فاقدمسئولیت اند.
بیان مسئله
با توجه به موضوع تحقیق میخواهیم بررسی داشته باشیم درباره حقوق و تربیت کودک با استفاده از منابع اصلی علمای فقه و حقوق اسلامی و همچنین مکتوبات دانشمندان علوم تربیتی و موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهیم که در بر گیرندهی همهی کودکان باشد و همچنین آگاهیبخش باشد برای والدین و مربیان که نقش اساسی دارند در پرورش روح و جسم فرزندان. با توجه به اینکه در این برهه از زمان تربیت کودکان و نوجوانان یکی از مسائل مهم است و اگر از دستورهای دینی درست استفاده شود بسیاری از مشکلات اخلاقی ومفاسد اجتماعی ازبین خواهد رفت لذا جهت تبیین این مسئله موضوعات زیرمورد بررسی قرار خواهدگرفت:
عوامل موثر در رشد،مراحل رشد کودک قبل از تولد ،مراحل رشد کودک بعد از تولد ،تغذیه ، حضانت کودک ،نفقه ،سن بلوغ ازنظرفقها ،قرآن واحادیث،نقش خانواه دررشد کودک ،مدت شیرخوارگی ،شیر مادر وفوائد آن، تحنیک،تنبیه، تعزیر، تأدیب و مسئولیت کیفری کودکان از نظر فقهی وحقوقی از جمله سوالاتی هستند که باید به آنان جواب داده شود.
ضرورت انجام تحقیق
از آنجایی که موضوع تربیت کودک و شناخت احکام فقهی آن از اهمیت و عظمت خاصی برخورداراست وهمچنین زیر بنای رشد یا سقوط یک اجتماع محسوب می شود.و جایگاه خالی آن در تحقیقات و رساله‌های دانشگاهی به چشم می خورد، در این تحقیق به بررسی حقوق و احکام تربیت کودک از دیدگاه فقه و علوم تربیتی پرداخته شده است .
با عنایت به گستردگی موضوع که مراجعه به کتابهای فقهی مختلف را می‌طلبید، به طور ویژه به احکام فقهی و حقوق کودک از دیدگاه فقه پرداخته شده است تا بدین ترتیب پژوهشی جامع، که حاوی احکام فقهی و حقوقی کودک را به طور مستقل با تکیه بر استدلال‌های فقهی و اصولی شیعه مورد ارزیابی قراردهیم.
اهداف تحقیق
تحقیق درباره بررسی حقوق و تربیت کودک از نظر فقه و علوم تربیتی است و چنانکه برای همگان مشخص است فرزند از نعمتهای بزرگ خداوند است که به خانواده‌ها هدیه داده شده است.(اگر درست تربیت شود) بحث ما درباره کودک که سنگ بناء زیرین یک اجتماع است.و در زمان ما بحث کودک حالت فوق العاده به خود گرفته است، البته در میان همه ملت‌ها این اهمیت معلوم است به ویژ در میان نویسندگان و علماء و خاصّه سیاستمداران و سخنوران مسائل کودک مورد توجه اکید قرار گرفته است. و ما در صدد آن هستیم که گوشه‌ای از توجهات واقعی و عنایتهای مکتب اسلام رابرای این قشر به صورت مستند و منطقی به مخاطبان فهیم ارائه نماییم، و با امید به پروردگار بتوانیم احکام کودک را که بسیار گسترده در مبانی فقهی و تربیتی اسلام آمده را با یک ملاحظه اجمالی به نظر خوانندگان محترم برسانیم.
پیشینه تحقیق
برای روشن شدن موضوع تحقیق، باید گفت در رابطه با این موضوع به صورت مستقل ویکجا بحث نشده است و اگر مطالبی هم دیده میشود به صورت پراکنده ودر لابلای مطالب دیگر آورده شده است همانطور که در برخی از آیات قرآن کریم به این مسئله تصریح شده است وعلاوه بر آن در اخبار و احادیث وارد شده از ائمه معصومین سلام الله علیهم نیز به احکام فقهی و تربیتی کودک در ابواب مختلف پرداخته شده است، همچنین در کتابهای فقهی این حقوق و احکام مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین پایان نامه جناب آقای علی نقابی با موضوع بررسی حقوق وتربیت کودک از دیدگاه فقه و علوم تربیتی که در سال ۱۳۸۹به رشته تحریر در آمده است . از آن نیز بهره برداری شده است.
روش انجام تحقیق
روش تحقیق در این پایان نامه به صورت توصیفی، تحلیلی و برای جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده شده است برای شروع کار، آیات و روایاتی که در زمینه حقوق کودک وارد شده بود از قرآن و کتب معتبر فقهی وپایان نامه بررسی حقوق وتربیت کودک ازدیدگاه فقه وعلوم تربیتی نوشته علی نقابی … مورد بررسی و مطالعه و فیش برداری قرار گرفت. و در مرحله بعد با بررسی کتابهای فارسی دانشمندان مسلمان که در رشته علوم تربیتی و روانشناسی کودک به رشته تحریر درآمده بود نیز مورد استفاده قرار گرفت و به دنبال آن از رساله‌های عملیه مراجع عظام بویژه مرحوم آیت اله خمینی(قدس سره) و دیگر مراجع عظام استفاده زیادی شد.
و بعد از آنکه نکته برداریها انجام گرفت، مطالب به صورت منظم درآورده شد.
قالب بندی تحقیق
این پایان نامه دارای شش فصل میباشد.که در فصل اول مباحث نظری مانند رابطه حق وتکلیف ، معنای تربیت، خصوصیات کودک،وعوامل موثر بر رشد کودک قبل از تولد مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم مراحل رشد قبل از تولد از نظر اسلام وعلوم تربیتی بررسی شده است . درفصل سوم عوامل موثر بررشد و تربیت بعد از تولدمانند خانواده ، مسئولیت پدر ومادر ،نقش مدرسه در تربیت کودک مورد بحث قرار گرفته است .در فصل پنجم حقوق کودک و مبانی فقهی از جمله استحباب اذان واقامه،تحنیک، ختنه، عقیقه، تغذیه کودک، حضانت ،نفقه وهمچنین سن بلوغ از دیدگاه قرآن،فقها واحادیث بررسی شده است . در فصل پنجم تنبیه ،تعزیرو تادیب کودک از منظر فقه و همچنین حکم اولیه وثانویه آن مورد بررسی قرار گرفته است. ودر فصل آخر مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه فقهی وحقوقی وارکان مسئولیت کیفری مانند عقل، شعور ، ادراک و…مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل بندی و انتخاب موضوعات به گونه ای بوده که خواننده بدون مشقت میتواند، آنچه نیاز دارد، کسب نماید.طرح وبررسی موضوعات گوناگون براساس نظرات فقهاوعظام تدوین گشته،در عین حال از بررسی کتب حقوقی، فقهی وعلوم تربیتی در این زمینه غفلت نشده است و تاحد امکان نظرات مختلف و معتبر با ادله قوی ومستحکم دسته بندی و به شکلی استدلالی طرح گردیده است درعین حال از اصل ایجاز غافل نمانده، وبا آوردن مدارک در جای خود خواننده را به آن ارجاع داده است.
فصل اول
مباحث نظری
۱-۱-مقدمه
قبل از شروع سخن پیرامون موضوع پایان نامه لازم است توضیحاتی مختصر بر برخی مباحث مربوط به آن داشته باشیم .
۱-۱-۱- معنای لغوی حق
معنای لغوی حکم :
حق در زبان عربی وفارسی معانی متعددی دارد ودرموارد فراوانی بکار برده می شودکه از آن جمله :«راست،
درست، (درمقابل باطل)،راستی، درستی، حقیقت،یقین، عدل وداد، انصاف،نصیب، بهره، مزد، سزاواری،
شایستگی،ملک، مال، خدای تعالی و…»۱
۱-۱-۲- معنای اصطلاحی حق :
فقها در اصطلاح، حق را اینگونه معنا کرده اند.
«حق عبارت است از: سلطنت شخصی بر دیگر، خواه این دیگری، شخصی باشد ،خواه چیزی دیگر مانند مال»۲
به بیان دیگر می توان گفت:« حق عبارت از امتیاز ،قدرت یا اختیاری است که از سوی شرع یا قانون به
کسی داده میشود تا بر اساس آن بتواند در چیزی تصرف کند یا انجام کاری را از دیگری بخواهد.»۳
حق به معنی اعم،عبارت است ا

مطلب مرتبط :   منبع مقاله درباره رضایت زناشویی، روابط زناشویی، خانواده ها، مذهبی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu