دانلود پایان نامه ارشد درباره
امام صادق، ناتوی فرهنگی، امام خمینی(ره)، بهداشت و سلامت

دانلود پایان نامه ارشد درباره امام صادق، ناتوی فرهنگی، امام خمینی(ره)، بهداشت و سلامت

نوزاد اثر غیرقابل انکاری خواهد گذاشت. »۱۹۳
۴-۱-۳ – نامگذاری وکنیه
«یکی از سنت های مفید جامعه نامگذاری است . والدین به هنگام تولد نوزاد نامی برایش انتخاب می کنند. بلکه مستحب است که اسم او را پیش از ولادت بگذارد تا چنانچه اگر سقط شود قبل از نام گذاردن، روز قیامت از پدر مؤاخذه می کند که چرا اسم به جهت من نگذاردی.»۱۹۴
«پس نامی برایش انتخاب کنیم تا همگان او را به همان نام بشناسند. انتخاب نام را نمی توان یک موضوع کوچک و بی اهمیت محسوب کرد زیرا مردم روی نامها و فامیلها حساب می کنند و خوبی و زیبایی آن را از علائم تشخیص خودمیشمارند. کسی که نام زشتی دارد، به وسیله ی بی ادبان مورد تمسخر قرار می گیرد و این عقده حقارت خواه ناخواه، در روح او اثر بدی برجای می گذارد.»۱۹۵
بدین جهت اسلام انتخاب نام نیک را وظیفه ی پدر و مادر و نخستین احسان آن ها می شمارد لذا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
« من حق الولد علی الوالد، این یحسن اسمه و یحسن ادبه »۱۹۶
از حقوقی که فرزندان به پدر و مادر خود دارند این است که نام خوبی برای او تعیین کنند و نیکو ادبش نمایند.
علی (علیه السلام) می فرمایند:
« و حق الولد علی الوالد ، ان یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلّمه القرآن »۱۹۷
حق فرزند به پدرش این است که او را به نام خوبی نامگذاری کند و به خوبی ادب و تربیتش نماید و به وی قرآن را تعلیم دهد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
« ان اوّل ما ینحل احدکم ولده الاسم الحسن »۱۹۸
اولین عطا و بخششی که هر یک از شما به فرزند خود می کند اسم خوبی است که برای اوانتخاب می کند.
در روایتی دیگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
«من حقّ الولد علی والده ثلاثه ، یحسن اسمه، و یعلمّه الکتابه و یزوّجه اذا بلغ»۱۹۹
سه حق از جمله حقوق اسلامی است که فرزند در عهده پدر دارد ، اول آنکه برای او نام خوبی بر گزیند، دوم، نوشتن را به وی بیاموزد و سوم اینکه وقتی به حد بلوغ رسید وسایل ازدواجش را فراهم سازد.
و در جای دیگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
«حق الولد علی والده،اذا کان ذکرا یستقفره اًمّه و یستحسن اسمه و یعلّمه کتاب الله و یطهره»۲۰۰
از حقوقی که فرزند به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوبی انتخاب نماید ، به کودک قرآن بیاموزد و او را به پاکی و پاکدلی پرورش دهد.
اهمیت این مساًله به قدری است که تاکید شده قبل تولد کودک نامی برای او انتخاب کنند، لذا در روایت آمده است که:
«سمّوا اولادکم قبل از یولد ، فان لم تدروا اذکرام انثی ، فسموهم بالاسماء التی تکون للذکر و الانثی ، فان اسقاطکم اذا لقوکم یوم القیامه لم تسموهم یقول القسط لاییه الا سمّیتنی و قد سمّی رسول الله (صلی الله علیه و آله) محسناً قبل ان یولد »۲۰۱
فرزندان خود را پیش از تولد نام گذاری کنید و اگر نمی دانید طفل پسر است یا دختر، نامی برایش انتخاب کنید که هم برای پسر مناسب باشد وهم برای دختر، زیرا بچه ای که سقط شده است هنگامیکه روز رستاخیز شما را ملاقات می کند به پدر خود می گوید: چرا مرا نامگذاری نکردی؟ وحال آنکه پیامبر خدا فرزند دختر خود را قبل از تولد محسن نامگذاری کرده بود.
چه نامی برای کودکان انتخاب کنیم:
«با توجه به اینکه نام کودک نقش مهمی را در شخصیت او ایفا می کند، باید برای طفل نامی انتخاب کرد که بعد ها او را به خاطر آن نام مورد استهزاء قرار ندهند و او احساس حقارت نکند، نامی که بندگی و وابستگی او را به خدا برساند و احیای سنت و مذهب ومکتب کند.»۲۰۲
در این زمینه روایتی وارد شده که به بعضی از آنان اشاره می کنیم :
امام صادق (علیه السلام) به شخصی که درباره نامگذاری مشورت کرده بود، فرمودند :
«سمه الاسماء من العبودیه فقال: ای الاسماء هو؟ فقال عبد الرحمان» ۲۰۳
اورا به نامی از بندگی نامگذاری کن، پرسید چه نامهایی ؟ فرمود عبد الرحمان.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
«من ولده اربعه اولادو لم یسّم احدهم باسمی ، فقد جفائی»۲۰۴
هرکس دارای چهار فرزند شود ویکی از آنان را به نام من ننامد، به من جفا کرده است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«استحسنوا اسما ئکم ، فانکم تدعون بها یوم القیامه قم یا فلان بن فلان ، الی نورک وقم یا فلان لا نورک لک»۲۰۵
نام های نیکو انتخاب کنید، زیرا در قیامت فرا خوانده می شوید که ای فلان پسر فلان، برخیر به جانب نورت، وای فلان پسر فلان تو را نوری نیست.
توصیه شده است که فرزندان را به نام هایی که نشانگر بندگی خدا، احیا کننده اسم انبیاء یا ائمه و شخصیت هایی که مایه افتخارند، نامیده شوند ، از حضرت سید الشهداء حسین بن علی (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:
«لو ولدلی مائه لا حببتُ ان لا اسمی احداً منهم الا علیاً»۲۰۶
هر گاه صد پسر برایم متولد شود، دوست دارم جز علی نامی برای آن ها نگذارم.
از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده است که فرمود:
«لا یدخل الفقر بیتاً فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمه من النساء»۲۰۷
در خانه ای که نام محمد، یا نام های احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب وعبدالله در پسران و فاطمه در دختران باشد، فقر را در آن خانه راهی نیست.
امام محمد باقر(ع) فرمودند:
«ان الشیطان اذا سمع منادیاً یا محمد او یا علی، ذاب کما یذوب الرصاص، حتی اذا سمع منادیاً باسم عدوّ من اعدائنا اهتز و اختال»۲۰۸
وقتی که شیطان بشنود کسی را به نام محمد یا علی می خوانند، از شدت ناراحتی مانند سرب گداخته آب می شود و هنگامی که بشنود کسی را به نام یکی از دشمنان اسلام می خوانند از شدت خشنودی به وجد می آید.
و همچنین مکروه است نامیدن به اسم حکم، حکیم، خالد، مالک، حارث، یس، فرار، مره، حرب، ظالم و ضریس و اسم های دشمنان اهل بیت و عصمت (سلام الله علیهم و لعنه الله علی اعدائهم)۲۰۹
از امام صادق (ع) سوال کردند که:
«انا سمی باسماکم و اسماء آبائکم، فینفعنا ذالک ؟ فقال ای و الله»۲۱۰
ما فرزندان خود را به اسماء شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم، آیا این عمل برای مادر پیشگاه الهی اجر و فایده ای دارد؟ حضرت فرمودند بلی، بخدا قسم این عمل نفع معنوی دارد.
در جمع بندی روایت می توان گفت که نامگذاری کودک یک ارزش محسوب می شود، ارزشی که معرف، فرهنگ، دین و اعتقادات ملت هاست و هر قوم و ملّتی سعی بر حفظ و حراست این ارزش ها دارد و ما هم به عنوان یک ایرانی و یک شیعه نباید از این مسئله غافل باشیم و به اسم متمدن بودن اسامی فرنگی یا پوچ و بی محتوای آنان را فقط به صرف زیبایی ظاهریشان روی فرزندانمان بگذاریم و کمیدقت داشته باشیم که چرا خارجی ها، اسم ایرانی یا اسلامی را روی فرزند خود نمی گذارند، حتی اگر آن اسم زیبا و پر محتوا باشد، آنان به این مسئله واقفند که نباید فرهنگ بیگانه مقدم بر فرهنگ خودشان باشد و تمام تلاش آن ها بر این محور است که همیشه مرجع باقی بماند و دیگران مقلد ایشان باشند و در مقابل ما خیلی راحت اجازه داده ایم که فرهنگ بیگانه و استعماری در تمام مسائل و شئونات زندگیمان دخالت مستقیم داشته باشد و بخاطر همین مساله است که امروز در تهاجم وسیع و همه جانبه فرهنگی قرار گرفته ایم، تهاجمی که برای بیست سال آینده ایران طرح، نقشه وبرنامه دارد و هر روز باشگرد های جدیدی، فرهنگ خود را به خورد نسل جوان ما می دهد و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای این هجمه فرهنگی را اول شبیخون فرهنگی نامید بعد به عنوان ناتوی فرهنگی اسم گذاری کرد.
کنیه
مستحب است که نام نوزاد ، پسر یا دختر را به کلمه «اب» یا «ام» مصدر کنند و به اصطلاح به آن ها کنیه دهند. ائمه ما کنیه هایی مانند ابوالحسن، ابا عبدالله، ابوالقاسم، ابو محمد، ام ابیها و… داشته اند.
امام باقر (ع) فرمودند:
«انا لنکنی اولادنا فی صغرهم مخالفه النبز» ۲۱۱
ما فرزندانمان را در کودکی کنیه می دهیم از ترس اینکه گرفتار القاب زشت شوند.
«فایده این کار در این است که:
۱.به شخصیت طفل احترام گذاری می شود.
۲.شخصیت اجتماعی او رشد پیدا می کند.
۳.با ذکر کنیه، مورد محبت واقع می شود.
۴.یاد می گیرد که چگونه بزرگان را مورد خطاب قرار دهد.» ۲۱۲
وهمچنین مکروه است ذکر لقب و کنیه ای که صاحبش آن را خوش ندارد یا احتمال رود که خوش نداشته باشد.
۴-۱-۴-ختنه وفوائد بهداشتی آن
ختنه کردن پسران یکی از سنن و واجبات اسلام که به خاطر بهداشت و سلامت کودک ، واجب گردیده است که بهتراست در نخستین روزهای تولد انجام گیرد، اگرچه می توان آن را تا زمان بلوغ، به تاخیر انداخت.
امام صادق (ع) می فرمایند:
«ان اختنوا اولادکم یوم السابع یطهروا»۲۱۳
اگر فرزندان خود را در روز هفتم ختنه کنید سبب پاکیزگی آن ها می شود.
و« زمین از بول کسی که ختنه نشده ضجه می کشد بسوی خداوند متعال و چهل روز از آن نجس می ماند و مستحب است در وقت ختنه این دعا خوانده شود.»۲۱۴
«اللهم هذه سنّتک و سنّه نبیّک صلی الله علیه و آله و اتّباع منّا لک ولدینک بمشیّتک و ارادتک و قضائک لامر انفذته فاذقته حرّ الحدید فی ختانه و حجامته لامر انت اعرف به منی الهمّ فطهّره من الذنوب و زدفی عمره و ادفع الافات عن بدنه والاوجاع عن جسمه و زدهُ من الغنی و ادفع عنه الفقر فانّک تعلم ولا نعلم» ۲۱۵
واز حضرت امام صادق (ع) روایت شده که هر کس در وقت ختنه کردن پسرش این دعا را نخواند، پس از احتلام او این دعا را قضا کند، چه آنکه خواندن این دعا، او را حفط می کند، از گرمی آهن و بریدن آن و کشته شدن به آن و زخم شدن به آن.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«طهروا اولادکم یوم السابع فانه اطیب و اسرع لنبات اللحم و ان الارض لتکره بول الاغلف» ۲۱۶
فرزندان خود را در روز هفتم تطهیر کنید که این کار به پاکی خوشبویی و سرعت رویش گوشت نزدیک تر است و زمین از بول کسی که ختنه نشده است کراهت دارد.
امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله چنین می فرمایند:
«ختنه مرد واجب است و مستحب است که در روز هفتم تولد باشد و تا خیر آن جایز است و اگر کسی تا موقع بلوغ ختنه نشده واجب است که خودش ختنه کند. حتی شخص کافر اگر مسلمان شد، ختنه اش بر خودش واجب است.برولی طفل واجب نیست که تا زمان بلوغ اورا ختنه کند. اگر طفل بدون ختنه بالغ شد، ختنه بر خودش واجب است . اگر چه احوط این است که ولی او را ختنه کند. ختنه وجوب نفسی دارد اما وجوب شرطی هم دارد، یعنی شرط صحت طواف حج یا عمره است. اعم از اینکه حج عمره واجب باشد یا مستحب. اما بنابر اقوی ختنه این است که غلاف بریده شود به طوری که تمام حشفه ظاهر گردد. متعارف هم همین است، بلکه خالی از قوت نیست. لازم نیست ختنه کننده مسلمان باشد،اگر طفل ختنه شده به

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد دربارهامام صادق، امام حسین (ع)، آیات و روایات، عدالت اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu