دانلود پایان نامه ارشد درباره
امام صادق، امام حسین (ع)، آیات و روایات، عدالت اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد درباره امام صادق، امام حسین (ع)، آیات و روایات، عدالت اجتماعی

دنیا آمده، ختنه اش ساقط می شود اما مستحب است تیغ به محل کشیده شود تا به سنت عمل شود.»۲۱۷
فوائد بهداشتی ختنه
۱. «ختنه مانع چربی ها و آلودگی ها ست.
۲. «ختنه مانع تولید عفونت بین حشقه و پوست زیادی می شود و روی همین اصل از تحریک زیاد آلت تناسلی در جوانان می کاهد و عادت شوم استمناء را از بین می برد. »۲۱۸
۳.«ختنه مانع بروز سرطان می شود.»۲۱۹
۴.«اگر طفل زودتر ختنه شود، کمتر دچار عوارض بول در بستر خواب می شود.»۲۲۰
زمان ختنه
سنت اسلامی این است که تاهفتروز اول تولد، ختنه انجام شود و اگر انجام نشد تا سن بلوغ هم، می توان آن را به تاخیرانداخت و درهمین زمینه از امام سوال کردندکه:
« سالت ابالحسن (ع) عن ختان الصبی لسبعه ایام من السنه هو، او نِوفّر ، فایهما افضل؟ قال: سبعه ایام من السّنه و ان آخر فلا باس»۲۲۱
آیا ختنه در روز هفتم سنت است یا اینکه می توان آن را از روز هفتم هم به تأخیر انداخت؟ کدامیک افضل است؟ امام فرمودند ختنه در روز هفتم سنت است و اگر به تأخیر افتد اشکالی ندارد.
و در روایت دیگری فرمودند« المولود یعق عنه و یختن لسبعه ایام »۲۲۲
کودک متولد شده را در روز هفتم تولد عقیقه و ختنه کنید.
۴-۱-۵ -عقیقه و فوائد آن
عقیقه در لغت به معنای قطع ودر اصطلاح، به معنای ذبح گوسفند است ودرروزهفتم تولدنوزاد ودر روایتی که در این زمینه وارد شده نشانگر اهمیت موضوع می باشد.
«یکی از آداب و سنن تاکید شده در اسلام عقیقه کردن برای تولد فرزند است عقیقه که به معنی قربانی کردن با اداب خاصی می باشد، مستحب است که در روز هفتم پس از تولد فرزند بر کسی که قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است که عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند بر خودش مستحب می باشد.
عقیقه در حقیقت هم شکر است و هم بیمه کردن فرزند از بلاها، همان طوری که در روایت هست هر فرزندی در گرو عقیقه است. اگر حیوانی بر عقیقه یافت نشد، مستحب است صبر کند تا به دست آمده و سپس عقیقه کند، و مشهور میان علما این است که عقیقه گوسفند، شتر، یا بز باشد، که اگر شتر بود پنج سال داشته باشد و اگر بز بود یک سال و بیشتر واگر گوسفند باشد حداقل شش ماهه باشد و بهتر این است که عقیقه نباید کور، لاغر، لنگ و گوش بریده باشد و همچنین مغزشاخش شکسته نباشد ومکروه است که استخوان ها شکسته شود و همچنین از سنت هایی که در عقیقه رعایت می شود این است که پدر و مادر از گوشت نخورند و کراهت داشتن آن برای مادر بیشتر است واین که عقیقه را بپزند و به فقرا بدهند و به صورت خام تقسیم نکنند.»۲۲۳
حال به احادیث و روایاتی که در این باره آمده است و نشانگر اهمیت این موضوع می باشد اشاره می کنیم:
امام صادق (ع) فرمودند:
« کل مولود مرتهن بالعقیقه »۲۲۴
سلامتی هر مولودی،در گرو عقیقه است .
و در جای دیگری می فرمایند:
« یسمّی فی الیوم السابع و یعق عنه و یحلق راسه و تصدق بوزن شعره فضه یعث الی القابله بالرجل مع الورک و یطعم منه و یتصدق »۲۲۵
طفل را در روز هفتم نامگذاری و از جانب او عقیقه داده شود وسرش را می تراشند وبه وزن مویش نقره صدقه می دهند، پای گوسفند را برای قابله می فرستند و بقیه را اطعام می کنند و صدقه می دهند.
پیامبر خدا (ص) در روز هفتم تولد امام حسن، برای او دو گوسفند چاق و زیبا عقیقه کرد و عده ای را اطعام نمود و به هنگام عقیقه این دعا را خواند.
« یا قوم انی بری مما تشرکون، انی وجهت وجهی للذی فطر السموات والارض، حنیفاً مسلماً وما انا من المشرکین، انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، لا شریک له وانا من المسلمین، اللهم منک و لک بسم الله و الله اکبر، اللهم صل علی محمد وآل محمدو تقبل فلان بن فلان و تسمی المولود باسمه ثم تذبح »۲۲۶
پیامبر اکرم (ص) در ضمن این دعا، از کودک نام برده و از خدا می خواهند که این عقیقه را از (کودک) بپذیرد و در سایه این عقیقه کودک را سلامت نگه دارد و در پناه آل محمدش (ص) قرار دهد.
چه چیزی را عقیقه کنیم ؟
پاسخ این است که هر حیوانی که حلال گوشت باشد ، مثل گاو و گوسفند ، شتر ، بز و …
از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
« بذبح عنه فان لم یوجد کبش اجزاه ما یجزی فی الاضحیحه »۲۲۷
برای عقیقه گوسفندی ذبح کنید و اگر یافت نشد، کفایت می کند ذبح هر حیوانی که ذبح آن در عقیقه (قربانی) اجازه داده شده است.
و همچنین نقل شده است که:
« سالته عن العقیقه، فقال، شاه او بقره او بدنه »۲۲۸
سوال کردم امام را از عقیقه، ایشان فرمودند، گوسفند یا گاو و یا شتر .
و همچنین توصیه شده است که:
« عقیقه الغلام و الجاریه کبش »۲۲۹
عقیقه دختر و پسر گوسفند است.
« انّه یعقّ عن الذکر بانثین و عن الانثی بواحده »۲۳۰
برای پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند عقیقه شود.
فوائد عقیقه
«دقت در احکام می تواند ما را به بعضی از منافع و حکمت ها و فوائد آن رهنمون سازد ، درباره عقیقه هم وقتی دقت می کنیم می بینیم مطالبی وجود دارد.
اول اینکه، اسلام به حیات و زندگی انسان از تولد تا مرگ اهمیت می دهد و برای هر کدام دستوراتی خاص دارد و برای عقیقه نیز مجموعه ای از مسائل مفید در این عمل خوابیده است که به آن ها اشاره می کنیم:
الف) آنچه که به طفل بر می گردد مثل دعا کردن که در دعای عقیقه وجود دارد.
« الهم لحمها بلحمهم و دمها بدمه عظمها به عظمه »۲۳۱
و این یعنی این در عقیقه در واقع قربانی برای این طفل است.
ب) آنچه که به فقرا بر می گردد و ما می بینیم که به تبعیت اسلام در این قضیه اطعام و تصدیق به فقرا صورت می گیرد و این همان چیزی است. مطلوب دین و مورد تایید آیات و روایات است.
ج) آنچه که به مسائل اجتماعی بر می گردد که از مستحبات دعوت مومنین است و اسلام سفارش به دعوت مومنین و زیارت کردن همدیگر و رابطه محبت آمیز وانس و الفت کرده است و در این ملاقات ها است که اهداف مورد نظر تحقق می یابند.
د) آنچه که به مسائل عاطفی بر می گردد، که خانواده طفل از اینکه مورد توجه هستند و مردم در خوشحالی آنان شرکت نموده اند، آرامش و دلگرمی پیدا می کنند.
ه) علاوه بر این عمل عقیقه نوعی شکر گذاری از حضرت حق برای نعمت صاحب فرزند شدن است نعمتی که گویی در نعمت های دنیا همتا ندارد.»۲۳۲
از جمله فوائد دیگر آن موارد زیر است:
« ۱. به وسیله عقیقه که یک نوع قربانی است اسباب تقرب نوزاد را به خداوند فراهم می کنند.
۲. به وسیله این قربانی خاص ، طفل را از آفات و بلیات بیمه می کنند.
۳. به وسیله عقیقه اظهار شادی و سرور می کنند و خود را برای اقامه شعائر اسلام آماده می سازند.
۴. الفت ها و دوستی ها از راه عقیقه تحکیم و تقویت می شود و به وسیله دعوت به سر سفره عقیقه ، دل ها به یکدیگر نزدیک می شود.
۵. تعاون اجتماعی تقویت شده و گامی در راه بسط عدالت اجتماعی برداشته می شود.»۲۳۳
«و از همه مهمتر این است که این سنت برای تکریم و احترام موجودی به نام انسان است، کسی که عنوان خلیفه خدا را به دوش می کشد و بخاطر اهمیت همین مقام انسانی او، از بدو تولدش، اسلام با اجرای این سنت ها، از ما می خواهد که به کودک شخصیت داده و مطابق مقام انسانی او، مورد تکریم و احترامش قرار دهیم و در مرحله اول ورود او را به این جهان فانی گرامی داشته و با انجام عقیقه ،همه را دور هم جمع کرده و به طور غیر مستقیم به دیگران تفهیم کنیم که این تازه مولد باید عملاً مورد احترام قرار گیرد و با محبت به او، بدون در نظر گرفتن جنسش ، اورا برای اداره جامعه انسانی و اسلامی آینده آماده کنند و این عمل، اولین گام برای زدودن عقده های حقارت و خلاءهای شخصیتی کودک تلقی می شود.»۲۳۴
در متون فقهی، پاره ای از احکام عقیقه اینگونه آمده است:
« از مستحبات موکّد، عقیقه و قربانی کردن برای نوزاد پسر و دختر است و مستحب است برای نوزاد پسر حیوان نر و برای نوزاد دختر، حیوان ماده عقیقه کنند و مستحب است که عقیقه را در روز هفتم تولد انجام دهند و چنانچه از روز هفتم به تأخیر افتاد، چه با عذر و چه بدون عذر عقیقه ساقط نمی شود. بلکه اگر برای فرزند عقیقه نکردند و فرزند بالغ شد مستحب است که فرزند برای خودش عقیقه کند، بلکه چنانچه در زمان حیات هم عقیقه ننماید مستحب است بعد از مرگ وی برایش عقیقه کنند و عقیقه باید یکی از چهار پایان سه گانه باشد: گوسفند، گاو، شتر و صدقه دادن پول عقیقه به جای آن کافی نیست و جای آن را نمی گیرد و مستحب است که پا و ران عقیقه را به ماما بدهند، و بهتر این است که ربع آن را به وی اختصاص دهند و در صورتی که ماما نباشد سهم او را به مادر می دهند تا آن را صدقه بدهد »۲۳۵
۴-۱-۶ – تراشیدن سر
از دیگر سنت های مستحب و پسندیده، تراشیدن موی سر نوزاد در روز هفتم و وزن کردن مو های تراشیده شده با نقره و یا دادن همان مقدار پول به فقرا به عنوان صدقه است.
تراشیدن موی سر فوائد زیادی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:
« ۱. تراشیدن موی سر باعث باز شدن منافذ پوست سر و همچنین تقویت حس بینایی، بویایی و شنوایی می گردد امر پیامبر (ص) بر اهمیت قضیه دلالت دارد . چون حکمت هایی در آن نهفته است که مومن با اجرای آن از فوائد دنیوی و اجر اخروی بر خوردار می گردد.
۲. حکمت اجتماعی: اگر برابر وزن موی تراشیده ، نقره به عنوان صدقه بین فقرا و مساکین توزیع گردد ، سبب دفع فقر از جامع می گردد.
همچنین نقل شده است که رسول خدا در روز هفتم تولد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) موی سر آن ها را تراشیده و به وزن موی آن ها نقره صدقه داد.
از امام صادق (ع) علت این کار را پرسیدند، امام فرمودند : دلیلش زدودن مو هایی که در شکم مادر روئیده شده است. رسول خدا بعد از تراشیدن موی سر فرزندانشان به سر آن ها خلوق می مالیدند، که ماده ای معطر و مخلوطی از مواد مختلف که عمده زعفران است، البته طبق روایتی از امام صادق (ع) مالیدن زعفران کافی است. »۲۳۶
۴-۱-۷ – دعا برای فرزند
یکی ازکلیدی ترین رمز های موفقیت فرزندان در زندگی، دعای خیر والدین درحق ایشان می باشد.
از این رو باید پدران و مادران با نیت های صادقانه در تربیت فرزندانی منتظر و آماده جانفشانی در رکاب حضرت مهدی، پیاپی دست به دعا به سوی پروردگار بردارند و برای موفقیت خود در پرورش فرزندانی مهدی یاور دعا نمایند.
و همچنین دعای زیر برای فرزند از امام سجاد وارد شده است:
« ۱. خدایا بر من منت گذار و فرزندان مرا نگاهداری کن و آ ن ها را نیکوکار گردان و مرا از آن ها بهرمند ساز.
۲. خدایا ! عمر آن ها دراز گردان و اجل آن ها را به تأخیر انداز و کوچک آن ها را برومند و ناتوان آن ها را نیرومند کن و آن ها را تندرستی بخش و بدین حق و خوی نیکو بار آور و تن و جان

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد رایگان دربارهکاهش بحران، اجتماعی و فرهنگی، حل و فصل اختلافات، ارزش های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu