تعییرنظام ارزشیابی در ایران و جهان

تعییرنظام ارزشیابی در ایران و جهان

تعییرنظام ارزشیابی درجهان

سالها و حتی دهه های اخیر در جهان، سالهای پرمخاطره، پر تغییر و تحول و انقلابی بوده و نظام آموزش و پرورش نیز تحت تاثیر این تغییرات ­و اصلاحات قرار گرفته است.از سال 1990 میلادی یونسکو با شعار” آموزش برای همه” تمامی ­کشورهای جهان­ را به اصلاحات ­آموزشی فرا خواند و هدف ­از اصلاحات آموزشی را بهبود ظام آموزشی اعلام کرد. در اجلاس جهانی آموزش و پرورش که درسال 2000 میلادی در سنگال بر پا شد، چار چوبی عملی برای برنامه”آموزش برای همه”تصویب شد که کشورهای جهان برای اجرای آن با هم توافق کردند. در آموزش و پرورش کشورمان نیز سند ملی برنامه “آموزش ­برای همه”تهیه ­و تدوین شده است، که در بخشهایی از آن بر تغییر رویکرد ارزشیابی از نتیجه مداری به فرایند محوری، در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تاکید شده است. (حسنی واحمدی ،1385)

مطالعات بین المللی در زمینه ارزشیابی تحصیلی نشان میدهد که کشورهای زیادی در نظام آموزشی و نظام ارزشیابی­ خود، دست به ­اصلاحات زده­اند. در کشورهای ­اروپای ­شرقی­ و برخی از کشورهای آسیایی مانند بنگلادش، سریلانکا، هند و فیلیپین گرایش­های ارزشیابی ­جدید دیده میشوند که براساس تعریف استانداردهای ملی و گذر از ارزشیابی دانش محور به ارزشیابی قابلیت محور پایه گذاری شده اند.(وست وکرا شن، 1999)

در کشور ژاپن ارزشیابی از میزان ­ پیشرفت دانش­آموزان به صورت گزارشهای کیفی به­ والدین و از مقیاسهای عالی، بسیارخوب، خوب، ضعیف بر اساس­ عملکرد دانش­آموزان در انجام تکالیف و کارهای عملی استفاده و آزمون­های کتبی ­و مشاهده کار آنها به ارزشیابی دانش­آموزان می­پردازد و در پایان سال تحصیلی معلمان تعیین کننده وضعیت  تحصیلی دانش­آموزا ن  هر کلاس می باشند.(نقل از آقابابایی ،1387)

2-4-24-  تغییرنظام ارزشیابی درایران

نگاهی به نظام ارزشیابی موجود کشور ما نشان می­دهد که نگرش کمی(مقیاس فاصله ای 20-0 ) و معیارها و ملاکهایی ­چون حداقل ­نمره 10در هر درس، معدل، استثنائاتی چون ماده18(تک ماده)، و ابزارهایی ­چون امتحان کتبی ­و شفاهی مهمترین پاسخ­هایی بوده که نظام­ آموزشی برای ­سنجش میزان­ آموخته­های دانش آموزان داده است، این رویکرد همه انتظارات آموزشی را به مقیاس کمی ­و نمرات کاهش داده است، غافل از آنکه ­این کاهش ­گرایی ،به قیمت ­نادیده­ گرفتن برخی ­از اهداف ­مهم ­و اساسی ­تعلیم ­و تربیت ­تمام­ شده است.(حسنی واحمدی ،1386)

از ابتدای آموزش و پرورش رسمی، به عبارتی دقیق تر از زمان وزارت میزاحسن خان محتشم السلطنه (نخستین وزیر آموزش وپرورش، معارف، اوقاف وصنایع مستظرفه ) در سال 1301 تاکنون نظام ارزشیابی در ایران در یک حرکت ­دوار بر آزمون­ و امتحان(عدد) مبتنی  بوده ­و علی رغم تغییرات اساسی در یافته­های علمی در حوزه­ی سنجش­ و ارزشیابی از یک سو، واز سوی دیگر فریاد اندیشمندان، متفکران و نظریه پردازان و تجربیات گرانبهای معلمان دلسوز و اندیشه­ ورز، در سطح سازمانی و مدیریتی هم چنان بر شیوه های رنگ باخته و منسوخ شده تاکید داشت­ و همه­ی دانش­آموزان­ را با تمام تفاوت­های فردی، به طور یکسان مورد سنجش و اندازه گیری قرار می داد. به عبارتی دیگر به جای آنکه نظام ارزشیابی و سنجش در خدمت اصلاح و بهبود یادگیری قرار گیرد، فرایند تدریس و یادگیری در خدمت نظام سنجش و آزمون درآمده است .(شکوهی وقره داغی ،1389‌)

ارزشیابی تحصیلی ­یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی ­و نظام های آموزش و پرورش­ جهان محسوب میشود ارزیابی ­توصیفی ­یا سوق دادن روند یاددهی _یادگیری از توجه به محفوظات ­و انباشت­ ذهنی­ دانش­آموزان به یادگیری ­عمیق­ و ماندگار و کاربردی­ و توصیف آن با کمک ­روش­های متنوع کیفی ­و به بهبود کیفیت یادگیری منجر می شود.

بعد از تشکیل معاونت آموزش عمومی و دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی،  شورای عالی آموزش و پرورش طی رای صادره درجلسه 672 مورخه 5/2/81 به دقت ارزشیابی تحصیلی­وتربیتی ماموریت داد تا در خصوص تبدیل مقیاس ­کمی(20-0) به کیفی، مطالعاتی را انجام داده و گزارش آن را به شورا ارائه دهد. بر همین اساس به منظور جلوگیری از آثار سوءتبعات یاد شده نظام ­ارزشیابی موجود دفتر ارزشیابی تحصیلی تربیتی با شعار ارزشیابی در خدمت تعلیم­ و تربیت و با نگاه به آخرین رویکردهای جدید در نظام ارزشیابی دنیا در سال 1381 طرح ارزشیابی توصیفی رامدون و به­ شورای عالی آموزش­ و پرورش پیشنهاد داد و آن شوراءدر جلسه 679 مورخ 30/8/81 مجوز اجرای­ یکسال در طرح را صادر نمود. تا در3 پایه اول، دوم، سوم ابتدایی هر دانش­آموز  بعد از یکسال حضور در یک پایه ­تحصیلی بالاتر ارتقاء یابد این طرح پس از اجرای پیش ­آزمایشی ­و همچنین برگزاری پودمانهای آموزشی برای معلمان مجری طرح عملا از مهرماه 1382 در تعداد محدودی از مدارس ابتدایی کشور اجرا گردید به گونه­ای که درسال 1385 نزدیک به 1300 کلاس در سرتاسر ایران تحت پوشش ارزشیابی توصیفی قرار گرفته.و کمیسیون معین شورای یاد شده درجلسه 296 مورخه 12/6/82 دستورالعمل ارزشیابی ­توصیفی­ را تصویب کرده است. همچنین با مصوبه 769 مورخه 18/2/87 شورای عالی آموزش و پرورش، اجرای قطعی طرح ارزشیابی توصیفی از سال تحصیلی 89-88 به صورت پلکانی در سطح کشور، در دروه ابتدایی ­آغاز  شده­ و تا پایان سال ­تحصیلی­93-92  تمامی ­پایه­ها را فرا خواهد گرفت(اردکانی،1387) (جمشیدی ،1385) طرح  ارزشیابی توصیفی در سال تحصیلی 89-1388در  پایه های اول تمامی کشور در حال اجرا است.

مطلب مرتبط :   تاریخچه جالب نقاشی پرتره
Close Menu